LILLESAND: — Jeg tror det er svovelsulfid i dette fjellet. Spørsmålet er hvor mye det er, forteller geolog Anke Degelmann i Cowi Kristiansand. Hun dirigerer boremaskinen, som tar prøver i den store fjellknausen langs riksvei 420 i Lillesand.

Maskinen borer seg 10 meter inn fjellet på bestemte punkter. Der inne tar den ut prøver, som sendes til analyse.

Tre år siden

Det er snart tre år siden deler av E 18 raste ut, i forbindelse med arbeid med gang- og sykkelvei ved Glamsland. Siden den gang har ny E 18 åpnet og rasstedet har ligget nærmest urørt.

Samtidig har det pågått en tvist om hvem som hadde ansvaret for raset. Det spørsmålet er fremdeles ikke avklart, og ender trolig opp i rettsvesenet.

Statens vegvesen har imidlertid begynt å arbeide med å finne en permanent løsning på veistykket forbi rasstedet.

SJEKKER FJELLET: Denne fjellknausen ønsker veivesenet å sprenge bort. Denne uken tas det prøver av bergartene for å se på innholdet av svovelsulfid. Foto: Hans Jacob Brekke

— Det har vært en del frem og tilbake med hvem som har ansvaret, men uavhengig av dette har vi nå startet opp arbeidet med en reguleringsplan for området, sier avdelingsdirektør Erling Jonassen i Statens vegvesen Aust-Agder.

Trenger ny vei

Den midlertidige veien som ble laget få dager etter raset er svingete, med redusert hastighet og ikke holdbar som permanent løsning på gamle E 18. Veivesenet ønsker å rette opp veien og samtidig utbedre sikten vestover fra Justøy-krysset. Dette vil de få til ved å sprenge bort store deler av fjellknausen som veibanen nå bukter seg rundt.

Dersom berget har høyt innhold av svovelsulfid kan de imidlertid ikke røre steinmassene.

- Spent på resultatene

— Vi er veldig spent på hvilke verdier de finner i fjellet her. Hvis det viser seg å være mye sulfid, må vi finne andre løsninger, sier prosjekteiers representant Bjarne Hillesund i Statens vegvesen. Han var på befaring på stedet mandag ettermiddag.

Dersom de ikke kan sprenge bort steinmassene, skisserer Hillesund en løsning hvor veien går i bro over rasstedet.— Bro kan være en bra løsning. Det er klart det er en kostbar løsning, men det er ganske kostbart å sprenge vekk dette fjellet her også, sier Hillesund.

Kanskje bro

Analysen av bergartene vil være klar om et par uker. Uansett hva disse konkluderer med, er det en lang vei frem til ny vei.

— Først må vi få godtatt en reguleringsplan for området. Dette regner jeg med vil være klart på sensommeren. Deretter er det blant annet klagefrist og anbudsrunde, forteller Jonassen.

Avdelingsdirektøren anslår at det nye veistykket på om lag 150 meter vil være kjørbart sommeren 2013. Tidligst.

I tjernet hvor veien raste ut, står fremdeles trær på kryss og tvers. Dette vil bli utbedret i løpet av kort tid.

— Vi håper å kunne senke vannstanden slik at vi kan kutte under overflaten. Da unngår vi at det stikker stubber opp i hele tjernet, sier Hillesund i veivesenet.