Disney Channel lar jenter leke tenåringer.

Det mener Ingvild Kvale Sørenssen som har skrevet doktorgrad om Disneys rolle i hverdagslivet til norske barn i alderen 8 til12 år,også kjent som tweens.

— Kanalen lar dem leke med tenåringskultur på en distansert måte. De er ikke ungdommer, men de prøver det ut, sier hun ifølge Kilden, Informasjonssenter for kjønnsforskning.

Aldersveksling

Sørensen har observert og intervjuet rundt 30 barn. Et av de viktigste funnene er barna driver med noe hun kaller aldersveksling, og at Disney bidrar til å gjøre denne aldersvekslingen enklere.

Hun mener barna er veldig klare over kompleksiteten i det å oppføre seg som sin alder.

Med TV-serier som Hannah Montana og High School Musical kan jentene teste tenåringstiden, uten å bli eksponert for de seriøse problemene, men når kanalen viser Ole Brumm kan de se på det også. For det minner dem om at de er barn, og det er koselig.

Fyller et hull i markedet

Storkonsernet har tidligere fått kritikk for sine konservative kjønnsnormer og verdensbilde.

For noen år siden kom lanseringen Disney XD, en kanal med spesielt fokus på gutter.

— Min første reaksjon er at dette er direkte reaksjonært, sa forlagsredaktør for Omnipax, Anne Horn, til Nrk.no.

Horn mener det er åpenbart at man kaster seg på en bølge som forsøker styrke skillene mellom kjønnene for å tjene penger.

Sørensen peker også på at Disney-konsernet har sett et hull i markedet, fylt det og tjent penger på det.

God moral

Felles for foreldrene til barna i studien hennes er at de alle mener at Disney Channel er fordummende og noe amerikansk kliss, men tross alt har filmene tross en god moral.

«Jeg hadde vært mer av et lite barn enn det jeg er uten High School Musical», mener en av jentene i studien, skriver Kilden.

— Da jeg kom for å intervjue henne var hun ute i heldress og cherrox. Inne på rommet hang High School Musical-plakatene. Disse filmene hadde gitt henne noe som ga progresjon, et slags verktøy for å aldersveksle og for å komme til det stadiet der hun mente at hun burde være, forteller Sørensen til Kilden.

Noe eget for norske tweens

— Vi sender nesten ikke noe fra Disney nå, vi sendte en del før, deriblant Hannah Montana, sier programdirektør i NRK Super, Hildri Gulliksen.

— Serien var så utrolig populær, unge jenter «spiste» Hannah Montana til frokost, middag og kvelds. Det var veldig mye bra i serien, men vi ønsket å lage noe for norske tweens hvor kulturen var mer deres egen, samtidig som vi beholdt den samme energien. Ideene til nettdramaseriene våre, først «Sara», deretter «MIA» og senest «Jenter» ble inspirert av Hannah Montana, sier hun.

I disse dager starter «Jenter» sin fjerde sesong, ifølge Gulliksen og NRKs brukertall ser «alle» norske jenter på Jenter.

— Karakterene der blir som ens heltinner og bestevenninner, samtidig som de lever «litt større» enn en selv. Det er en nærmest «dag til dag-skole» i overgangen fra barn til voksen, sier Gulliksen.

LES OGSÅ:

Ser mest på Disney

Miley mest pop blant kidsa

Markedet jakter tweensene

Ingvild Kvale Sørenssen disputerer denne måneden med avhandlingen Domesticating the Disney Tween Machine. Norwegian Tweens Enacting Age and Everyday Lifeved Institutt for tverrfaglige kulturstudier ved NTNU.

Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egen Facebookgruppe og Twitterprofiler for familie- og oppvekst.