Vi har skrevet det før, men kan gjerne gjenta det: Det skjer mye spennende hos franske Renault for tiden. Nye modeller triller jevnlig ut, og avansert fransk ingeniørkunst preger bilene. Norske bilkjøpere har lagt sin elsk på elektriske Zoe, kanskje er tiden inne for at også de andre Renault-modellene skal løfte seg på salgsstatistikken og bli en talisman, en lykkeamulett for Renault.

Selv om Renault Talisman ikke slår hverken Passat eller Skoda Superb på bagasjeplass, så er det ingen grunn til å klage på bagasjerommets dimensjoner. Foto: Tor Mjaaland

Talisman er en skikkelig storbil fra Renault. 10 cm lengre enn VW Passat, romslig og ikke minst stilig. Det siste er jo som oftest svært subjektivt. Men Talisman har det faktisk svart på hvitt ettersom den ble kåret til «Verdens vakreste bil» da den ble presentert i fjor høst. Og stjernedesigner Laurens van den Acker ble nylig utnevnt til «Årets designer» av det britiske magasinet Autocar.

Firehjulsstyringen

Men tilbake til bilen. Vi forsøkte en velutstyrt utgave med 130 hk diesel, automat og det meste du kan komme på innen sikkerhets— og ekstrautstyr. Blant det sistnevnte for eksempel ventilasjon og massasje i forsetene.

Du kan velge mellom flere forskjellige kjøremodus, fra komfort, via din egen personlige modus til den mer sportslige. Foto: Tor Mjaaland

Kanskje vel så interessant når det gjelder ekstrautstyr er firehjulsstyringen, kalt 4Control. Vi har prøvd systemet på litt mindre Mégane og ble imponert. Punger du ut med 26.000 kroner ekstra, får du dette systemet pluss justerbar fjæring. Da blir bilen virkelig morsom å kjøre, om du for eksempel velger sport-modus. For en topputstyrt bil med firehjulsstyring blir prisen i overkant av 420.000 kroner.

Rimelig

Men storbilen Talisman starter i et langt hyggeligere prisleie. Med en 110 hk diesel-motor og manuelt gir er det bare så vidt startprisen passerer 300.000 kroner. Med andre ord, en prisgunstig storbil om en ikke er alt for kravstor på motorstørrelse og utstyr. Det meste av sikkerhetsutstyr er med i grunnmodellen, og oppvarmet ratt er en liten detalj mange nordmenn setter pris på.

Nye Renault Talisman koster fra rundt 300.000 kroner levert Kristiansand. Foto: Tor Mjaaland

At franskmennene lager moderne og miljøvennlige motorer, har vi sett en god stund. Minste dieselmotor i Talisman er under 100 gram på CO2-utslipp. Her kan du velge mellom tre dieselmotorer på 110, 130 og 160 hk, eller bensinmotorer på 150 og 200 hk. 130-hesteren holdt bra på den store bilen, svært stillegående og harmonerte godt med den seks girs automatkassen.

Storbilfølelse

Du føler virkelig at det er en storbil du kjører når du setter deg inn bak rattet i Talisman. Og plassen til både baksetepassasjerer og bagasje er stor. Jo da, benplassen i Skoda Superb er nok større, det samme gjelder bagasjerommet i både Passat og Superb. Men når du nærmer deg 600 liter med praktisk og rimelig lav lasteterskel, så burde det holde også for de som skal ha alt mulig med seg på tur.

En OK detalj: på veggen i bagasjerommet kan du trykke på en liten knapp slik at bakseteryggene felles ned. Foto: Tor Mjaaland

Innvendig går det kjapt å finne seg til rette. Interiøret er trivelig og oversiktlig, den store høykantstilte skjermen i bilen vi prøvde er enkel å betjene, og Bose lydanlegg vet de fleste gir lydopplevelse på høyt nivå.

I en stasjonsvognklasse som har møtt tøff konkurranse fra SUV-flommen, burde Renault Talisman være et alternativ. Enten du velger å la lommeboka styre og tar den enkleste versjonen til rundt 300.000 kroner. Eller du tar full pakke med all verdens utstyr og firehjulsstyring. Da må du ut med rundt 150.000 kroner mer. Mange vil si at det er verd det.

Styrer foran og bak

Renault Talisman kan leveres med styring både på for— og bakhjul. Eller «4Control», som franskmennene kaller det.

Stjernedesigner Laurens van der Acker. Foto: Renault media

4Control innebærer at bakhjulene dreier i motsatt retning av forhjulene i svinger, i opptil 80 kilometer i timen i sportmodus, og opptil 60 kilometer i timen i normalmodus. Dermed blir bilen enklere å manøvrere, enklere å parkere, og du nærmest leker deg rundt gatehjørnene og gjennom rundkjøringer. I høyere hastigheter dreier bakhjulene i samme retning som forhjulene.

Årets bildesigner

Laurens van den Acker, Renaults sjefsdesigner, ble nylig utnevnt til Årets bildesigner av det britiske bilmagasinet Autocar. Han startet Renaults store designrevolusjon da han i 2009 ble ansatt hos den franske bilfabrikanten. Siden introduksjonen av nye Clio i 2012 har van den Acker og hans team lansert eller nydesignet 26 Renault-modeller. Under overrekkelsen av prisen uttalte Autocar-sjef Matt Burt blant annet: Laurens van den Acker er like mye en inspirerende og visjonær leder, som han er en briljant bildesigner.