- Tilstandsrapportene kommer, forsikrer meglerbransjen. - Ansvaret dyttes over på kjøperne, mener Forbrukerrådet.

Det er to år siden meglerbransjen, takstbransjen og Forbrukerrådet stilte seg bak forslaget om å innføre en obligatorisk tilstandsrapport ved salg av eneboliger, rekkehus og delte boliger der dette ikke allerede er innført. Hovedsakelig dreier det seg om Oslo— og Akershus-området.

Tilstandsrapporten var ment å skulle erstatte den mer overfladiske verdi- og lånetaksten der hovedformålet er å finne boligens verdi. Formålet med en obligatorisk tilstandsrapport var å få ned konfliktnivået ved boligsalg.

Ikke lov å tvinge gjennom

Tidligere i høst avgjorde Finanstilsynet at tilstandsrapportene ikke kan gjøres obligatoriske, da det ligger utenfor lovverket. I stedet for at eiendomsmegler kan kreve at selger innhenter tilstandsrapport i alle boligsalg, åpner Finanstilsynet i stedet for at det kan vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Bransjeorganisasjonen for eiendomsmeglerforetak, Eiendom Norge, trakk seg før jul fra avtalen med takstbransjen om innføring av obligatoriske tilstandsrapporter. De mener imidlertid det ikke vil få noen praktiske konsekvenser.

Men det blir opp til selger om han eller hun vil plusse på flere tusen kroner for å selge boligen sin med grundigere informasjon om tilstanden.

- Hvis man prøver å selge en bolig i Trondheim uten tilstandsrapport, vil kjøperne bli skeptiske, fordi det er så vanlig der. Dit har vi som mål å komme også i Oslo-området. Meglerne kommer til å tilby tilstandsrapport i mye større grad etter nyttår, men bruken må skje gjennom selgerens valg, ikke gjennom tvang, sier Christian V. Dreyer, administrerende direktør i Eiendom Norge.

De kurser nå meglerne i tilstandsrapportens innhold for å forberede dem til nyåret.

- Ansvaret dyttes over til kjøper

Forbrukerrådet er skuffet over at Eiendom Norge trakk seg fra avtalen, og mener det er uheldig at tilstandsrapporten ikke blir obligatorisk.

- Det verste resultatet kan bli at eiendomsmeglere fremhever valgfriheten, og at eiendomsmeglere med problematiske boliger som kan inneholde feil og mangler, vil kunne markedsføre boligen som lekker og flott mens det brukes formuleringer som «bør undersøkes nærmere» og «hint» som kjøper ikke oppfatter alvoret bak. Da blir ansvaret dyttet over på kjøpersiden, sier Thomas Bartholdsen, fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet.

Vanskeligere å være kjøper?

Han mener det vil bli vanskeligere å være boligkjøper når faktagrunnlaget boligene selges på, varierer fra tilfelle til tilfelle.

- Jeg tror vi kommer til å oppleve flere tilstandsrapporter der det er salgsfremmende, som for boliger der man er trygge på at det ikke er noen overraskelser. For boliger der man frykter at det kan være skader, kan det derimot ligge et incentiv fra selgersiden om at man ikke vil undersøke nærmere, sier Bartholdsen.

Espen Fuglesang, administrerende direktør i NITO Takst, tror rapporten vil bli innført fordi kjøperne i større grad vil etterspørre den.

- Der man før kunne si at man med et ti år gammelt bad måtte kunne vente seg fuktrisiko, kan man nå avdekke det konkret. En godt dokumentert bolig vil uavhengig av avdekkede feil gi kjøperne trygghet. Det vil kunne bidra til at de strekker seg litt ekstra i budrunden, sier Fuglesang.

Han vil ikke anslå hvor stor prisforskjellen blir med den nye tilstandsrapporten, da tidsbruken til takstmennene vil variere sterkt fra bolig til bolig. Men han sier at mens takstmenn bruker to-tre timer på en verdi- og lånetakst, vil de bruke ca. 10-12 timer på en tilstandsrapport.