Innkrevingen vil gi mellom fire og åtte milliarder kroner over en 15-årsperiode, og skal sikre delvis finansiering av nye E 39, som er estimert til å koste totalt mellom 27 og 52 milliarder kroner. Resten må finansieres av staten. Men Statens vegvesen anbefaler at fylkeskommunen fortsetter med å sikre planene om å delvis finansiere strekningen med bompenger. Pensjonistpartiet er prinsipielt mot bompenger og rushtidsavgift, men vi ser med dagen regjering er det ikke vilje til å bygge ny E 39 uten bidrag av lokale bomstasjoner. Dette er høyst beklagelig.

• Vest Agder Pensjonistparti vil arbeide for å stoppe planene om bompenger på E 39. • Vi mener at staten må bære utgiftene til planlegging, bygging og vedlikehold av riksveiene våre.

• Vi mener det er en nasjonal oppgave å bygge stamveien mellom sør og vest her i landet.

• Vi forlanger 4 felts vei med midtdeler hele strekningen.

• Strekningen mellom Søgne og Ålgård er en av de dårligste europaveistrekningene i landet i forhold til trafikkmengde. Storting og regjering må nå vise ansvar og utvide veien til å bli mer trafikksikker.

• Vi mener staten også skal bære det økonomiske ansvaret, og ikke skyve dette over på bilistene.

• Rushtidsavgift er ikke aktuelt.