TV-seere ofrer nattesøvnen for å følge hurtigruteskipet Nord-Norges ferd mot Kirkenes, og NRK2 har like gode seertall som NRK1. Det diskuteres livlig på nett, på buss og tog, i kantiner og på arbeidsplasser. Hurtigruten selv har sørget for at den som lar seg friste, skal kunne bestille sin egen tur uansett hva klokken måtte være.

— Vi merker stor pågang på billettkontoret, men vi har ingen konkrete tall ennå. Det er også vanskelig å si når vi kan se en eventuell effekt. Dette handler jo om folks ferie, og hvor lang tid i forveien den planlegges, varierer, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten ASA til NTB.

I tillegg til døgnbemannet ordretelefon, deltar rederiet også aktivt på sosiale medier.

— Til enhver tid under sendingen sitter to personer og tvitrer under navnet HurtigrutenLive og svarer på spørsmål fra publikum, sier Norum og legger til at også selskapets nettside har betydelig større pågang enn vanlig.

— Vi har hatt like mye trafikk i løpet av helgen, som vi vanligvis har i løpet av en måned.

Og interessen går betydelig lenger enn følelser og drømmer om den store sjøreisen eller nostalgi blant utflyttere fra Kyst-Norge.

Det kaldt kalkulerende aksjemarkedet har også satt ekstra pris på Hurtigruten – bokstavelig talt. Mandag ved 1130-tiden er aksjekursen opp 6,68 prosent, og den siste uken har verdien økt med 13,5 prosent.