På biblioteket Sølvberget i Stavanger merker de godt at lyttelysten øker hos folk før alle ferier. Før påske er det særlig krim folket er ute etter, men også barnebøker.

– Krim i påsken virker som et veldig norsk fenomen, enten det er i bokform, som hørespill eller på TV. Det gjør seg godt i lydbokformatet, særlig når det er lagt til litt effekter, som stemningsfull musikk. Barnefamilier er ofte ute etter lydbøker til ferien. Det er en fin måte å få det til å roe seg i baksetet på vei til hytta, sier bibliotekleder Anne Torill Stensberg Lura på Sølvberget til NTB.

Hun har allerede ordnet med ekstra bemanning etter påske for å håndtere alle tilbakeleveringene.

Enorm økning

Stensberg Lura mener bibliotekene er en sterk konkurrent til bokhandlene på lydbokmarkedet, men salgstallene tyder på at produsentene ikke lider noen nød. Lydbokforlaget, som har en markedsandel på rundt 70 prosent, solgte over én million lydbøker i fjor og hadde en omsetning på over 70 millioner kroner.

– Vi har hatt en formidabel økning, særlig de siste 5-6 årene har det tatt helt av. Hvert år har vi snakket om «lydbokas gjennombrudd», men så har salget og bredden økt igjen året etter, sier informasjonssjef Tonje Kristiansen Bertini i Lydbokforlaget.

– Krimlitteratur har lang tradisjon som vårsjanger, særlig knyttet til påske, og også i år gir vi ut vårens nye krimtitler i tillegg til eldre bestselgere som er nye på lydbok, sier Bertini.

Hun legger til at hørespillene som gis ut på lydbok er svært populære, noe som både bibliotekene og bokhandlene bekrefter. Som felles aktivitet på hytta er det stemningsfullt å lytte til.

Tre formater

Lydbøkene kan nå anskaffes i tre formater: På CD, som nedlastbare mp3-filer eller som digibok.

– Vi opplever at CD-formatet allerede begynner å bli utdatert, og har stor etterspørsel etter filene som kan lastes direkte inn på mp3-spilleren, sier Stensberg Lura.

Digibok-formatet har de ikke helt troen på, selv om det har solgt bra i butikkene.

– Vi har valgt å satse på et testprosjekt der folk skal få nedlastingsfiler i stedet, sier Stensberg Lura.

Digiboka er relativt ny på markedet. Den er utformet som en mp3-spiller, inneholder én eller flere bøker og koster omtrent det samme som en CD-lydbok, som består av et sett med CD-er.

– Digiboka er veldig enkel å bare henge rundt halsen når man trener, er på reise eller gjør andre aktiviteter. Man slipper å bruke tid på å laste ned eller bytte CD-er, sier Bertini i Lydbokforlaget.

Tett på historien

I tillegg til å være sosialt og praktisk har lydbøkene også andre fordeler som gjør dem populære.

– Du kommer tettere på historien når noen leser for deg, opplevelsen blir sterkere, sier Bertini.

For noen er det også lettere å få med seg handlingen når de lytter enn når de leser. Bibliotekleder Stensberg Lura sier at mange unge kommer til dem for å låne klassikere av Knut Hamsun og Alexander Kielland.

– De finner det litt gammelmodige språket tungt å lese, og da syns jeg det er flott at de får kjennskap til bøkene ved å lytte i stedet, sier hun.