— Vi føler egentlig at vi har vunnet i lotto. Vi er veldig stolte og glade for at vi får være med på dette, sier spesialpedagog Mette Midling-Jenssen fra Kristiansand Katedralskole Gimle. Hun er blant initiativtakerne til forestillingen «Spor» i Kilden fredag og lørdag, der elever fra skolen får samarbeide med profesjonelle aktører fra KSO.

Mangfold

Bettina Mork Trondal (18) og Jesper Systad (16) er blant elevene som skal opptre under forestillingen. Førstnevnte har jobbet med teater siden hun var ti år gammel.

— Dette er kjempespennende, det blir mange som kommer og ser på. Og så er det fint å jobbe med noen som man ikke har jobbet så mye med tidligere. Det er veldig annerledes, veldig lærerikt - og gøy. Først og fremst veldig gøy, sier hun.

Totalt hundre elever fra KKG og Kvadraturen skolesenter skal stå på scenen i løpet av forestillingen. Det er forskjellige grupper elever involvert, og en del av dem har forskjellige diagnoser, som Downs syndrom, autisme og CP.

Jesper Systad, som har Downs syndrom, er blant disse.

— Det blir gøy, men jeg er litt nervøs. Jeg skal synge «Det begynner å bli et liv» og danse, sier han, og forsikrer om at elevene er i rute etter forberedelsene.

Relasjoner

— Det å skulle inkludere disse elevene og vise at de har noen ressurser som er verdifulle for oss andre, det er en stor del av dette prosjektet, sier Marie Sørensen, som er leder for Kilden dialog. Hun sier hun er imponert over hvordan KKG har brukt musikk, dans og kunst for å inkludere de forskjellige gruppene elever som går på skolen.

Marie Sørensen (Kilden dialog), Elisabeth Lindland (prosjektledelse, regi og manus) og spesialpedagog Mette Midling-Jenssen fra Kristiansand Katedralskole Gimle. Foto: Kjartan Bjelland

— Det har de gjort gjennom flere forskjellige forestillinger på et litt annet nivå enn det man kan gjøre i Kilden. Men det har vært så bra, og konseptet har vært så spennende, at vi hadde lyst til å leke med dem, sier Sørensen, som lover at de tar forestillingen på alvor.- Dersom vi ønsker å gjøre denne typen prosjekter så må vi stille opp i like stor grad som om vi skulle sette opp «Hamlet» eller «Sound of Music». Og relasjonen vi skaper mellom utøverne som kommer inn til oss og det profesjonelle apparatet på Kilden er vel så viktig som det kunstneriske uttrykket.

Unikt

Musikken til forestillingen er komponert spesielt for anledningen, av KSO-musiker Stig Nordhagen. Han har jobbet sammen med elevene på KKG i nærmere to år for å finne en felles musikalsk plattform.

Komponist Stig Nordhagen, som også spiller klarinett i KSO. Foto: Kjartan Bjelland

— Det er et annerledes prosjekt for meg, men annerledes er bra. Det er spennende å jobbe med prosjekter som er unike, og det er ganske unikt i norsk sammenheng med en sånn stor forestilling der profesjonelle musikere går sammen med elever, hvor mange har utviklingshemninger.- Hvordan har det vært å lage musikk til dette når aktørene har så forskjellige forutsetninger?

— Det er viktig at de ikke konkurrerer med de som er profesjonelle, det har ingen hensikt. Man må finne steder i musikken hvor de kan være best på sine ting, og komme med noe unikt. Og så kommer musikerne med det de kan, og så blir det enda mer unikt til slutt.