OSLO: Anmelderne lar seg ikke begeistre og vender tommelen ned for «Jul i Tøyengata».

Adresseavisen: 1

Stavanger Aftenblad: 2

Bergens Tidende: 2

Slik ser dommen ut etter at tre av landets regionaviser har trillet terningen på Zahid Ali og hans «Jul i Tøyengata».

Mest sett på en fredag

«Ikke provoserende, ikke sjokkerende og i alle fall ikke morsomt» skriver Adresseavisen om serien på TVNorge.

«Umorsom imitasjon» sier Stavanger Aftenblad.

«God idé ødelagt av dårlig manus», mener Bergens Tidende.

Men uansett hva anmelderne måtte mene: «Jul i Tøyengata» er århundrets mest sette for TVNorge på en fredag.

Seerne tar egne avgjørelser

Hele 432.000 seere satt seg ned fredag 1. desember for å bevitne premieren på julekalenderen til Zahid Ali.

Det er mer enn «Big Brother», som nå er på andre plass med 419.000 seere helt tilbake i 2001. — Vi har fått alt fra terningkast 1 til 5. Dette viser hvor individuell en kritikk er. Seertallene beviser at publikum tar sine egne avgjørelser, sier Ingerid Medhus, pressesjef i TVNorge.

Medhus håper seerne vil fortsette å følge skomaker Ali og vennene hans i Tøyengata.

— Det blir bare mer og mer morsomt, erklærer hun.

Høyere terning

De to andre tv-julekalendere, «Jul i Svingen» på NRK og «Jul i Valhall» på TV2 gjør det mye bedre hos anmelderne.

«Jul i Svingen» får 5 hos både Adresseavisen og Stavanger Aftenblad, mens danske «Jul i Valhall» får 4 og 5 hos de samme avisene.