— Vi har lenge ønsket å vise våre priser mot konkurrentene, for det er store avstander, sier direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema 1000, Mette Fossum Beyer, til Nationen.

I mai i fjor stanset barne- likestillings og inkluderingsminister Solveig Horne (Frp) arbeidet med å opprette en dagligvareportal. Ap varslet omkamp, og de fikk sin første seier i forrige uke. Venstre, KrF og Senterpartiet sørget for flertall i Stortingets næringskomité.

Forbrukerrådet jubler og vil at portalen samler all lovpålagt informasjon, som ingredienser, allergener, næringsverdi, ulike merkeordninger og pris.

Coop, samt NorgesGruppen, som representerer Ultra, Meny, Joker, Spar, Meny og Kiwi, og som er i ferd med å kjøpe opp ICA, mener derimot at investeringen i IKT-systemer vil koste mer enn det smaker.

— Om et IKT-prosjekt på denne størrelsen vil være samfunnsøkonomisk lønnsom og vil tjene kundene er vi i tvil om, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop. Han har ingen tro på at det vil føre til billigere mat. (©NTB)