Forbruket av fisk og grønnsaker er langt lavere enn anbefalingene, viste en rapport Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) publiserte i januar i år.

Den viste at bare 17 prosent spiste tre-fire middagsporsjoner fisk eller sjømat i uken, og 15 prosent spiste to-tre porsjoner med grønnsaker daglig, slik Helsedirektoratet anbefaler.

Solgte 38 prosent mer

Men nå viser ferske tall fra norske dagligvarekjeder, at det er lys i tunnelen. Kiwi har solgt hele 38 prosent mer fersk fisk (se definisjon i fakta) i år enn i 2014. Samtidig har de solgt 20 prosent mer frukt og grønt enn i fjor.

— Tallene viser at folk vil ha mer av det som er sunt. Det er rett og slett en formidabel økning, sier kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin.

Også på Rema 1000 selger mer av de sunne matvarene. Fra 2014 til 2015 økte salget av fersk fisk med 25 prosent, og frukt og grønt med 12 prosent.

— Norske forbrukere er bevisste på hva de putter i handlekurven, og vi er opptatt av å gjøre det lett for våre kunder å gjøre smarte og sunne valg, sier kommunikasjonsdirektør i Rema 1000, Mette Fossum Beyer.

Tror veksten vil fortsette

Coop har i 2015 endret distribusjonen av fisk, slik at flere butikker kan tilby fersk fisk hver dag.

— Dette ser vi har blitt godt motatt av kundene, og i siste kvartal har vi hatt en vekst på hele 5,5 prosent i salget av fersk fisk, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge.

Harald Kristiansen. Foto: John Terje Pedersen

Han tror veksten vil fortsette i 2016.— Flere butikker tilbyr nå ferdigpakket fisk, noe som gjør det enklere for kundene å spise fisk. Det sammen med økt fokus på helse og sunn mat gjør at vi har stor tro på fortsatt vekst i markedet, sier Kristiansen.

På frukt og grønt har Coop en omsetningsutvikling på i overkant av åtte prosent fra 2014 til 2015. Ser man på bransjen i sin helhet, økte salget av fersk fisk med 6,7 prosent, og salget av frukt og grønt med åtte prosent, fra 2014 til 2015. Det viser tall fra AC Nielsen.

Skeptiske til produksjonsmetoder

Annechen Bahr Bugge forsker på norske matvaner ved Statens institutt for forbruksforskning (Sifo). Hun står bak rapporten, publisert i januar i år, som viste at forbruket av fisk og grønnsaker er langt lavere enn anbefalingene.

Forskeren synes det er positivt at det nå selges mer fisk, frukt og grønt.

— Vi vet ikke ennå om vi spiser like mye som Helsedirektoratet anbefaler, men kanskje neste år er vi der. Ingenting ville vært bedre, sier Bugge.

I Sifo-rapporten så hun nærmere på hvorfor forbrukerne spiste mindre fisk og grønt enn anbefalt.

— Fisk og grønnsaker topper listen over det forbrukerne mener er sunn mat, og mange ønsker å spise mer av dette. Men samtidig viste det seg at forbrukerne var skeptiske til produksjonsmetoder av fisk - og da særlig oppdrettsfisken, samt bruk av kunstgjødsel i grønnsaksproduksjon, sier Bugge.

- Bedre på markedsføring

Andre ting som de så påvirket, var pris og markedsføring:

— Kjøtt var billigere enn fisk. Samtidig er det ingenting som markedsføres mer enn kjøtt og kjøttprodukter. Det fungerer, sier Bugge.

Hun tror at det er flere grunner til at fisk nå selger mer enn før.

— Jeg har registrert at flere dagligvarekjeder har satset mye på raske, enkle middagsretter av fisk. De har også vært gode på å fremsnakke fisk på bekostning av kjøtt, sier Bugge.

- Tok av med Salma

Matforskningsinstituttet Nofima har i flere år forsket på utviklingen i salget av fersk fisk i Norge. De mener pris, tilgjengelighet og utvikling på av moderne høykvalitetsprodukter er de viktigste grunnene til at salget øker.

— Forbrukerundersøkelser vi har gjort viser at kvalitet og ferskhet er det viktigste kjøpskriteriene for norske forbrukere når det gjelder fisk. Salg av ferdigpakket fisk i butikkene i Norge tok for alvor av etter at høykvalitetsproduktet Salma ble lansert i 2007, sier forsker Morten Heide ved Nofima.

Han forteller at Salma var dyktig på å markedsføre sine produkter, blant annet gjennom sosiale medier. Dette skapte mye oppmerksomhet for kategorien og har ført til at denne type fiskeprodukter er kommet lengre frem i bevisstheten til den norske forbruker. Nå er Salma og lignende produkter tilgjengelig i alle supermarkedkjeder i Norge, og har blitt kopiert av flere andre aktører, forteller Heide.

— I tillegg har flere aktører vært flinke på å utvikle nye skålpakkede produkter med laks. Her var vel Lerøy en av de første aktørene med suksess, sier Heide.

Anbefalinger

Helsedirektoratet anbefaler oss å spise 300-450 gram ren fisk i uken. Både mager og fet fisk kan inngå, men det anbefales at minst 200 gram av inntaket er fet fisk, som laks, ørret, makrell eller sild.

Dette er helseeffektene av å spise fisk, ifølge Helsedirektoratet:

  • Inntak av fisk, fiskeolje og lange flerumettede omega-3-fettsyrer (EPA, DHA) reduserer risiko for død av hjertesykdom.

  • Utskifting av mettede fettsyrer med flerumettede fettsyrer vil redusere risiko for koronar hjertesykdom.

  • Selenrike matvarer reduserer risikoen for prostatakreft.

De anbefaler oss å spise minst fem porsjoner, eller 500 gram, grønnsaker,frukt og bær hver dag. Dette har en lang rekke helseeffekter, ifølge Helsedirektoratet. Det kan blant annet redusere risikoen for hjertesykdom, hjerneslag, metabolsk syndrom, høyt blodtrykk og flere kreftformer.