Det var en elgtest på en flystripe i Sverige som for alvor sørget for at førerassistentene raskt ble utbredt. For hadde ikke Mercedes' lille A-klasse veltet i elgtesten, hadde antagelig heller ikke antisladdsystemer blitt vanlige like raskt som de ble.

Etter at støvet hadde lagt seg på testbanen og glassbitene var feid opp, hadde Mercedes løsningen klar til sin lille veltepetter.

Den besto av bredere sporvidde og antisladdsystemet som noen år tidligere var introdusert i den store og kostbare S-klassen.

VELT: Mercedes' A-klasse veltet under en elgtest (unnamanøver) i Sverige. Kræsjet sørget for at elektronisk stabilitetskontroll (ESP) ble vanlig på de fleste biler. Foto: NTB/Scanpix

Dermed var det ingen vei utenom for Mercedes. Når innstegsmodellen hadde fått systemet, måtte også de andre utgavene fra produsenten få det. Andre produsenter fulgte rakst etter, dermed ble den første førerassistenten allemannseie nærmest over natten. Er det greit?

Advarer

I dag advarer norske veimyndigheter kunder mot å kjøpe biler som ikke har førerassistenter.

— Vi advarer folk mot å kjøpe nye biler som har mindre enn fem stjerner i EuroNCAP, sier senioringeniør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Anne Beate Budalen.

Hun forklarer at fem stjerner blant annet innebærer at den testede bilen har en rekke førerassistenter på plass.

I en rapport fra Statens vegvesen slår man fast at antisladd alene reduserer antall dødsulykker der føreren har mistet kontrollen over bilen, med rundt 60 prosent.

Halverer antall ulykker

I tillegg til antisladdsystemer finnes det i dag også en rekke andre førerassistenter på markedet.

SKAL HINDRE: Målet med førerassistenter er å hindre at ulykker skjer. Om ulykken likevel er et faktum, aktiveres ulike sikkerhetssystemer inn i bilen, som beltestrammere og kollisjonsputer. Foto: Volvo

Ifølge en undersøkelse gjort av Bosch, som leverer mange av systemene til bilindustrien, er dødvinkelassistenten og bremseassistent – som selv bremser om den oppdager en fare – de to viktigste assistentsystemene i moderne biler.Samtidig krever EuroNCAP at bilen enten har vingleassistent eller bremseassistent for å oppnå fem stjerner i kollisjonstestene.

Det tyske forsikringsforbundet (GDV) har på sin side regnet ut av rundt halvparten av alle ulykker kan forhindres, eller få reduserte skadevirkninger, takket være bremseassistenter.

Der får de blant annet støtte av en rapport utgitt av Transportøkonomisk institutt (TØI). I rapporten slår instituttet fast at få andre tiltak har like stor effekt på trafikksikkerheten som nettopp førerassistenter.

Elbil?

Komfort øker sikkerheten

I tillegg finnes det flere assistenter som øker komforten og som dermed også er med på å øke sikkerheten. Ett eksempel er konstantfartsholder med avstandsradar.

Denne assistenten sørger for at bilen holder rett avstand til bilen foran, og dersom bilen foran deg bremser, tilpasser også bilen du kjører farten.

Ny lysteknologi som automatisk aktiverer fjernlysene og kan lyse rundt møtende trafikk uten å blende, er dessuten med på å gi deg optimalt lys når du er ute på veien i mørket. Regnsensoren gir deg fri sikt også når du glemmer å skru på viskerne.

I enkelte biler sitter det også avanserte sensorer som hele tiden følger med på hvordan du kjører, og som merker om du blir trøtt og sliten. Da dukker et symbol med en rykende kaffekopp opp på instrumentpanelet, som en høflig oppfordring om at du bør ta en pause.

Kan miste konsentrasjonen

Men ikke alle liker assistenssystemene, selv om de fleste er enige om at de både forhindrer alvorlige ulykker og redder liv. En undersøkelse foretatt i Tyskland, viser at rundt 35 prosent av alle mannlige sjåfører og 50 prosent av kvinnelige er ukomfortable med førerassistentene.

TRØTT: Dukker kaffekoppen opp i instrumentpanelet, mener bilen at du trenger en pause. Foto: MERCEDES

Rune Elvik i Trafikkøkonomisk institutt har i en årrekke forsket på trafikksikkerhet. Han mener denne typen assistenter er svært viktig for trafikksikkerheten, men er samtidig kritisk til om de blir for automatiserte. – Halvautomatiske biler kan være farlige, fordi føreren har for lite å gjøre. Faren er at mange da kan finne på andre ting mens de kjører bil, og miste konsentrasjonen om trafikkbildet, advarer han.

Tesla kjører selv:

Rivende utvikling

Selv om mange sikkerhetssystemer allerede er på plass i dag, kommer det stadig nye førerassistenter, og utviklingen fremover vil gå fort.

Mange produsenter jobber med bil-til-bil-kommunikasjon, der bilen foran sender meldinger til bilene som kommer bak, om ting som farlige kjøreforhold, is på veien eller at den har foretatt en nødbremsning. Dermed kan fremtidens biler være i stand til å se rundt svingen.

AUTOBREMS: Radarer og kameraer overvåker veien foran bilen. Oppdager systemet en fare, varsles føreren før bilen selv bremser. Enkelte systemer skal kunne hindre en ulykke helt, mens andre reagerer på mennesker i veibanen. Foto: Volvo

I den nye E-klassen til Mercedes sitter det i dag radarer som automatisk advarer biler som kommer raskt bakfra, om at det ikke går like raskt unna i Mercedesen. På den måten håper man å unngå påkjørsler.Samtidig jobbes det med å koble konstantfartsholderne opp mot de ulike skiltgjennkjenningsystemene. På den måten kan bilen selv justere hastigheten etter fartsgrensen på stedet.

TEST:

Dette er systemene:

Antisladd: Sensorer oppdager når bilen er i ferd med å få skrens og bremser opp hjulene uavhengig av hverandre for å heve skrensen.

Vinglevarsler: Gir føreren beskjed om bilen er i ferd med å krysse kant— eller midtlinjen gjennom lydsignal og/eller vibrasjoner i rattet. De mest avanserte systemene kan også styre bilen tilbake i kjørefeltet.

Blindsoneassistent: Varsler om biler som befinner seg i blindsonen. Et lysende symbol plassert på eller ved sidespeilene gir beskjed når en bil er i blindsonen.

Bremseassistent: Radarer og kameraer analyserer veien foran bilen. Dersom systemet oppdager at en ulykke er nær forestående, varsles føreren og bremsetrykket bygges opp. De mest avanserte systemene bremser også selv, i tillegg til å varsle om fotgjengere og dyr.

Trøtthetsvarsler: Analyserer hvordan du kjører, og gir beskjed når det er på tide å ta en pause.

Pre-crash-systemer: Retter opp setene, strammer beltene og lukker vinduer og soltak. Enkelt forklart klargjør disse systemene bilens interiør for en ulykke og tilpasser seg slik at faren for skader reduseres.

Multikollisjonsbrems: Aktiverer bremsene automatisk etter at en kollisjonspute er utløst. Dermed stoppes bilen for å hindre nye ulykker.

Nødoppringning: Om kollisjonsputen utløses, sender bilen selv en nødmelding til et callsenter. Selv om callsenteret ikke oppnår kontakt med føreren, vil det bli sendt ut hjelp.

Skiltleser: Kamera som leser skiltene langs veiene. Dermed vet bilføreren alltid hva fartsgrensen på stedet er, og om det for eksempel er forbikjøring forbudt.

Konstantfartsholder: Enkelte holder automatisk rett avstand til forankjørende, og tilpasser selv hastigheten på bilen til den øvrige trafikken.

TEST: