Sjekk de ti facebook-brukerne nederst i saken

— Jeg må være den sosiale brukeren, tror jeg. Jeg titter litt også, forteller Victor Bowman (17) til bt.no.

Kameraten Frank André Vestbø (15) tror han er det samme.

— Vi chatter mest, og legger sjelden ut noe, men vi ser jo automatisk på det som alle andre legger ut. Det er ikke så mange statusoppdateringer lenger, men mange videoer og bilder, sier han.

I dag er det ti år siden du kunne opprette en profil på Facebook. 2004 var også året Facebook lanserte den berømte liker-funksjonen. Siden den gang har det sosiale nettverket fått 600 millioner brukere verden over. Halvannen million av dem bor i Norge.

Berit Skog, førsteamanuensis og forsker ved institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU, har spurt 665 nordmenn om hvordan de bruker Facebook, og hvorfor de liker seg på det sosiale nettverket. I forbindelse med Facebooks fødselsdag, deler hun de ti ulike Facebook-typene med BTs lesere. Svarene er basert på bruksmønstrene til de som har svart på hennes undersøkelser.

Blant brukerne finner man både «flørteren» som sender hjerter og smileys for å vise interesse. «nerden» som synes alt med Facebook er gøy og «den omsorgsfulle» brukeren som alltid husker bursdager, og som ønsker god bedring om du er syk og sier at alt vil ordne seg når du blir dumpet.

— Mange befinner seg nok i flere kategorier. De fleste er nok sosiale brukere, i tillegg til å passe inn i flere av de andre kategoriene, sier Skog til Bt.no.

En flørtearena

Bowman og Vestbø kjenner mange som flørter på Facebook; såkalte Facebook-flørtere.

— Mange tagger seg sammen med den de liker på et bilde, eller snakker sammen på chatten. Det er en lett måte å holde kontakten på, og de fleste er jo der, sier Bowman.

Skog tror mange synes det er kjekt å bruke Facebook som en flørtearena, fordi det er så mange muligheter der.

— Flere svarer at de flørter mer på Facebook enn ansikt til ansikt. Her kan man både chatte, skrive i statusfeltet og dele ting med hverandre, sier hun.

Den såkalte «Facebook-flørteren» deler ofte hjerter, og de ivrigste flørterne er mellom 13 og 18 år, ifølge Skog.

Les også:

Mamma er på Facebook

Bank kontaktet single via sjekkeapp

For mye skryt

40 prosent av de som svarte på undersøkelsen mente Facebook var en arena hvor de kunne fronte seg selv og drive imagebygging.

Samtidig mente halvparten at det var litt vel mye skryting på nettsiden.

— Det er noen som vil vise et perfekt image av seg selv. Det rareste jeg ser, er likevel folk som deler hele personlige ting med hele verden, sier Bowman.

21 år gamle Alice Kvalheim, som beskriver seg selv som en en sosial bruker, mener litt skryt kan være fint, så lenge det ikke blir for mye.

— Heller skryt enn syting. Hvis man for eksempel skal på jordomseiling, så kan man godt skryte litt av det, sier hun.

I tillegg til syting, irriterer hun seg over folk som skriver ned alt de gjør.

— Når man skriver tre statuser på en dag, hvor den ene er at man har spist pizza, den andre at man har sett film og den tredje at man skal legge seg. Da blir det for mye, sier hun og ler.

Alice Kvalheim (21) er aktiv på Facebook, mens venninnen Lene Holmøy (21) såvidt er innom.

Gir sympati-likes

Ni av ti brukere forteller at de blir glade når venner på Facebook liker bilder, statuser og oppdateringer de har lagt ut. Skog beskriver denne gruppen som «Like-entusiaster».

— Den typen er nok i de fleste. Det er kjekt å få tilbakemeldinger på det man legger ut, og for noen kan det være et popularitetsbarometer, forteller hun.

Men fortvil ikke. Dersom ikke innleggene dine kvalifiserer til en «liker» med en gang, kan du alltids få noen «liker» etter hvert.

— Det er flere som gir ut sympati-liker til personer som ikke har fått noen «liker», sier Skog.

- Det er kanskje den omsorgsfulle Facebook-brukeren som gjør det?

— Ja, det kan godt være, sier forskeren og ler.

Ti nye år?

Kvalheim tror ikke Facebook kommer til å overleve ti nye år.

— Det kommer nok til å gå over som alt annet, tror jeg. Ikke med det første, men sånn litt etter litt, tror hun.

Forsker Skog er mer optimistisk.

— De er flinke til å fornye seg, og har hele tiden nye tilbud og fasiliteter som slår godt an. De har etter hvert fanget opp den virtuelle trenden, og blitt mer og mer bildebasert. Mitt inntrykk er at Facebook vil overleve, og det blir spennende å se hvordan deres nye app «Paper» vil slå an, sier hun og viser til appen som ble lansert i går, en tjeneste hvor man kan lese nyheter.

- Hvordan har Facebook forandret oss gjennom disse siste ti årene?

— Jeg tror vi er blitt mer åpne. Det er blitt et mindre skille mellom det private og det offentlige. Det er nok den største forskjellen. Vi har også fått en unik mulighet til holde kontakten med hverandre over hele verden, sier hun.

Les også:

Slik skal vennelisten vokse videre

Kan være 20 millioner døde Facebook-profiler

De ti facebook-brukerne

1. Den sosiale: Nesten alle facebook-brukerne i undersøkelsen mente at det sosiale på Facebook, var en stor grunn til at de hang på nettstedet. Kommentarer, grupper, deling, likes, og chat er noe av den sosiale facebook-brukeren bruker aktivt.

2. Den oppdaterte: Den oppdaterte brukeren setter pris på å følge med på venners liv gjennom det vennene deler på Facebook. Det kan dreie seg om linker til nyheter og historier, og oppdateringer om hvordan det går med venner og deres familier. 18 prosent av brukerne mente dette var viktig.

3. Facebook-tittelen: Titteren på Facebook er ikke så aktiv, men følger godt med. Han eller hun ser på dette som en positiv interesse, fordi de kan få kunnskap om vennene sine på dette nettstedet.

4. Facebook-flørteren: De ivrigste flørterne på Facebook er mellom 13–18 år. De bruker ofte aktivt smilefjes og hjertetegn, til å understøtte det romantiske budskapet. Smilefjes og hjerter opptrer gjerne i duoer og trioer, for å forsterke effekten.

5. Imagebyggeren: 40 prosent av facebook-brukerne i undersøkelsen svarte at de så på Facebook som en arena der de kan fronte seg selv. Imagebyggeren viser danderte profilbilder, og velger gjerne positive statuser fremfor negative.

6. Den omsorgsfulle: Noen brukere er ekstra flinke til å vise at de bryr seg. De ønsker god bedring, sender støtte og sympatihilsener, viser omsorg og medfølelse. De stiller også opp med praktiske råd eller hjelp. De er veldig flinke til å sende bursdagshilsener.

7. Facebook-proffen: Den proffe brukeren kjenner Facebooks muligheter godt, og lager avtaler, organiserer og inviterer til events. De organiserer gjerne fotballtreninger her eller dugnader. Denne brukeren er målrettet og pragmatisk, og betegnes gjerne som en proff.

8. Facebook-debattanten: Debattanten liker å diskutere i statusfeltet, og er gjerne med i diskusjoner og debatter. Det er flest voksne som havner i denne kategorien.

9. Like-entusiasten: 90 prosent av brukerne befinner seg i denne gruppen. Dette er facebook-brukere som liker at folk liker det de deler og gjør på Facebook. Forsker Skog beskriver «liker-knappen» som limet i kommunikasjonen mellom venner på Facebook. Det kan også fungere som et popularitetsbarometer.

10. Facebook-nerden: Denne brukeren digger alt ved Facebook, og klarer ikke å bestemme seg for akkurat hva hun eller han liker med tjenesten. Hele 12 prosent av brukerne plasserte seg selv i denne kategorien.

Copyright: Jarmo Roksa /Skog NTNU