Det var neppe dette Ford hadde tenkt seg, da de lanserte den nye Ford Mondeo for over to år siden. Dette er nemlig andre gang Mondeo spiller rollen som den store nyheten på bilutstillingen i Paris.

Forsinkelsen har gjort livet tøffere for bilen som en gang hadde mellomklassen i sin hule hånd.

Kraftig forsinket

Ford hadde planen klar. Den nye Mondeo skulle lanseres før konkurrentene kom med sine nye biler i mellomklassen. Dermed håpet Ford på å skumme fløten, mens konkurrentene kjempet om kundenes gunst med sine gamle modeller. Slik gikk det ikke.

Ford har ryddet opp i midtkonsollen, men førermiljøet virker enklere enn i Passat, og noen av materialene føles billigere. Passformen på enkelte detaljer i utstillingsbilen var heller ikke bra. Foto: Jan Harry Svendsen

Riktignok ble Mondeo lansert i USA som Ford Fusion, men til Europa kom verdensbilen aldri. Stramme økonomiske rammer gjorde at Ford måtte flytte produksjonen av Mondeo fra Genk i Belgia til spanske Valencia. Dermed var også forsinkelsen et faktum.For Ford er ikke det gode nyheter. Bilen som sto blankpolert under bilutstillingen i Paris, er allerede to år gammel. Og på to år skjer det mye i bilindustrien.

Planen om å være alene med en ny bil i mellomklassen falt fullstendig i fisk. Noen haller bortenfor Fords stand finner vi nemlig Volkswagen. På sin stand viser de en beinhard konkurrent – den nye Passaten. Her hjemme lanseres begge bilene i november. For Mondeo kunne ikke timingen vært verre.

Mondeo billigst

Lav lastekant og flatt bagasjerom har både Passat og Mondeo (bildet). Begge har også integrerte eksosrør i støtfangeren. FOTO: Jan Harry Svendsen

Fords strategi er pris. Gjennomgående blir Mondeo billigere enn Passat. Ford Mondeo Titanium stasjonsvogn vil koste fra 328.000 kroner, når den lanseres med en 1,6 liters dieselmotor på 115 hestekrefter.Til sammenligning koster Passat stasjonsvogn med tilsvarende motorisering (120 hk) og utstyrsnivå (Highline) 385.300 kroner. En prisforskjell på nesten 60.000 kroner er vesentlig.

Dermed er det lommeboken Ford i første rekke snakker til i kampen om kundene. Spørsmålet er bare om det er nok?

Best plass i Passat

Forsetene føles rommelige og komfortable i nye Ford Mondeo, men det er lite her som minner om innovasjon på høyt nivå.

Materialene virker ikke like eksklusive som i den mer luksuriøse Passaten. Det føles billigere og mer ordinært bak rattet i Mondeo, og førermiljøet er på ingen måte like elegant.

Det var mange som var interesserte i den nye Volkswagen Passat på bilmessen i Paris. Bilen er helt ny fra innerst til ytterst. Foto: Jan Harry Svendsen

Allerede før vi har kjørt bilene så mye som en meter er det altså Passaten som gir inntrykket av å være den mest moderne av de to.I baksetet gjentar det samme seg. Passat oppleves hakket bedre på alle nivåer. Sittekomforten i baksetet er bedre, støtten er mer behagelig og her er mer plass. Det er viktig for dem som har større barn, eller som må få plass til et bakovervendt barnesete.

Førermiljøet i Passat er oversiktlig og materialkvaliteten er høy. Bilen gir en fin følelse av eksklusivitet. FOTO: Jan Harry Svendsen

Både Passat og Mondeo har god fleksibilitet i bagasjerommet. Volkswagen har utstyrt Passat med et baksete som er delt i 40/20/40, mens Mondeo har valgt en mer tradisjonell løsning med en 60/40 deling.Felles for begge er at bagasjerommet blir helt flatt når du legger ned baksetene, men plassmessig er det Passat som stikker av med seieren. Totalt rommer bagasjerommet i Passat 650 liter, mens du må nøye deg med 525 liter om du velger Ford Mondeo.

Hybrid

Både Volkswagen Passat og Ford Mondeo kommer som hybrider, og det er kanskje her man i størst grad merker forskjellen på de to bilene. For da Ford utviklet Mondeo var ladbare hybrider kostbart og ikke spesielt vanlig.

Men utviklingen av hybrider har vært rivende de siste par årene. Mondeo kommer som en tradisjonell hybrid, med en toliters bensinmotor i tillegg til elmotoren. Systemytelsen er 187 hestekrefter, forbruket er oppgitt til 0,42 liter per mil og utslippet skal ligge på 99 gram per kilometer.

Volkswagen kontrer med Passat GTE. Den har en samlet ytelse på 218 hestekrefter, kan kjøre fem mil på strøm og har et blandet forbruk på 0,2 liter per mil. Ifølge Volkswagen skal utslippet ligge på 45 gram per kilometer. I tillegg kommer GTE som stasjonsvogn, mens Mondeo Hybrid kun kommer som sedan.

Les mer:

Tesla-«versting» med 700 hk

Større motorutvalg

Når det gjelder valgmulighetene under panseret har imidlertid Mondeo mye å by på. Utvalget av bensinmotorer er større, og de strekker seg fra en enliter med 125 hk opp til en toliter med 240 hestekrefter.

VW kan ikke vise til samme bredde når Passat lanseres, med sine to bensinmotorer på henholdsvis 125 og 150 hk. Av dieselmotorer finnes det 1,6 og tolitere til Mondeo, med ytelser fra 115 til 180 hk. Her har Passat et større spenn med motorer som strekker seg fra 1,6 liter med 120 hk til en toliter med biturbo og 240 hk.

Både Mondeo og Passat kan leveres med firehjulsdrift, men det forutsetter at du ikke velger de minste motorene.

Hjelpesystemer

Begge har assistentsystemer som «vinglevarsler», nødbremsassistent med fotgjengervarsling og trøtthetsvarsler. I tillegg har Mondeo innebygget kollisjonspute i sikkerhetsbeltene i baksetet. Fordelen med det er at kollisjonskreftene da spres ut over et større område, noe som fører til mindre belastninger på overkroppen.

Noe slikt er Ford helt alene om, men Passat kontrer med mulitkollisjonsbrems – som skal forhindre følgeulykker – og parkeringsassistent for tilhengere.

Det blir en tøff kamp mellom Volkswagen Passat og Ford Mondeo. Ford er den rimeligste av de to, mens Volkswagen er bilen som gir mest teknologi, mest plass og høyeste kvalitetsfølelsen. Vinneren kåres av bilkjøperne.

Fakta: Bilutstillingen i Paris

  • Paris Motor Show, på fransk: Mondial de l'Automobile 2014. * Årets største bilutstilling på verdensbasis.

  • Besøkstall på ca 1,2 millioner mennesker.

  • Var verdens første bilmesse da den ble arrangert for første gang i 1898. LES MER:

Dette er fremtidens sportsbil

BMW går nye veier

Tesla-«versting» med 700 hk