Silje Berhus tok bilde av brusen som mannen foran i køen satte fra seg. Foto: Silje Berhus/Privat

Inspektør Marit Støle-Hansen i Mattilsynet tok mandag kontakt med McDonald's-restauranten på Sørlandssenteret for å få en forklaring på hvorfor kunder hadde fått maur i brusen.

— Vi kommer til å følge med, og jeg skal ta en tur ut for å sjekke. Men vi gjør ikke noe umiddelbart. De har selv iverksatt tiltak uten pålegg fra oss, sier inspektøren til Fædrelandsvennen.

- Kvalmt

Silje Berhus reagerte sterkt da hun søndag oppdaget noe som kravlet i brusen fra dispensermaskinen i restauranten.

I brusen kunne hun telle et titalls maur.

Ifølge Berhus kravlet det maur i brusen fra dispensermaskinen. Foto: Silje Berhus/Tipser

— Det var så kvalmt. Da jeg fikk milkshaken min, måtte jeg sjekke om det var maur i den selv om det er fra en annen maskin. Brus herfra har jeg fått helt avsmak fra, sa Berhus til Fædrelandsvennen søndag.Brusdispenseren ble stengt senere på dagen, og restaurantsjef Daniel Sæves Olsen opplyste til Fædrelandsvennen at den ikke kom til å bli åpnet igjen før de var sikre på at maurene var fjernet.

— Vi er kjent med at det er maur langs veggen ved siden av brusdispenseren, og har hatt Anticimex inne flere ganger. De har lagt ut feller, sjekker opp i det, og har også anbefalt daglig detaljvask som vi også har fulgt, sier han.

Ikke tue

Det samme har Mattilsynet fått til svar.

— Skadedyrkontrollen har hatt tilsyn i veggen og har ikke funnet noen tue. Det vil si at maurene kommer inn gjennom veggen. Det skal tettes og det er lagt ut åte, sier inspektør Støle-Hansen, og opplyser at maurene har gått på utsiden av maskinen.

— Maurene har ikke vært inne i selve dispenseren, men har sittet på tappetuten og blitt med ned i brusen, sier hun.

Mattilsynet kjenner til at McDonald's har visst om problemet lenge.

— De har hatt ekstra renhold på brusdispenseren en stund, sier Støle-Hansen.

- Kan det ha vært maur i andre produkter?

— Det er ingenting som tyder på det. Det er ikke observert maur andre steder i lokalet, sier Støle-Hansen, som skryter av McDonald's håndtering av saken.

— Det er satt i verk gode tiltak for å ordne opp i dette. Å ha noe slikt i restauranten er vel det siste de ønsker, sier hun.