Sjefen for Norwegians langrutesatsing tror at tiden med massive forsinkelser og kanselleringer er over når antall nye langdistansefly er oppe i fem. Det skjer til sommeren.

— Vi har absolutt ikke mistet tiltroen til flytypen. Tvert imot. Nå har vi nylig økt antallet flybestillinger fra åtte til ti. Vi er klar for å bestille enda flere, men hvor mange nye det blir vil jeg ikke uttale meg konkret om nå. Vi er i forhandlinger med vår leasingpartner om det, sier direktør for Norwegian Long Haul, Asgeir Nyseth, til Aftenposten.

Fredag sto han i bakgrunnen og hørte Boeing-direktør Mike Fleming forklare norsk presse om hvorfor Boeing 787-flyet ikke opererer som forventet, og hva fabrikken gjør for å rette på nye feil som oppstår hele tiden. Feilene som har rammet Norwegians fly har knyttet seg til programvareproblemer, bremsefeil, problemer med flyets spoilere og nå sist i Bangkok der man opplevde lekkasje fra drivstofftankene som ligger i flyets vinger.

Få fly et problem

Asgeir Nyseth i Norwegian.

Nyseth sier at han er fornøyd med de grepene Boeing tar for å sikre bedre driftsstabilitet med den nye flytypen:— Etter at Dreamlineren erstattet innleide fly på langrutene i september har driftsstabiliteten egentlig vært veldig god - helt frem til jul og nyttår da vi opplevde de store forsinkelsene. Nå blir flyene våre gjenstand for oppgradering av Boeings personell. Med forebedringene er det vårt håp at vi skal klare å holde rutetabellen stabilt - hvis det ikke dukker opp nye problemer, sier Nyseth.

Boeing-direktør Fleming sa på møtet fredag at det er problematisk å operere stabile langruteflyvinger med bare tre fly, slik tilfellet er med Norwegian. Med en så liten flåte er det ikke gjort i en håndvending å sette inn et erstatningsfly dersom noe svikter. Selskap som har større flåte har flere muligheter til raskt å finne nødløsninger.

Nye fly som nødløsninger

Det er Nyseth helt enig i. Selskapet får fortløpende levert nye fly utover våren og sommeren.Det tok Boeing fem år å få selskapets andre langdistansesuksess, Boeing 777, til å oppnå 99 prosents driftsstabilitet, slik målet er også for Dreamlineren:

— Med det fokuset som er på Dreamlineren tror jeg det ikke vil ta like lang tid før flytypen fungerer helt tilfredsstillende. Den har jo vært i drift noen år allerede, og jeg tror vi vil se snarlige forbedringer. Når vi får flere fly, mellom fem og åtte fly totalt, skal vi også være bedre rustet når det oppstår nye tekniske feil. De nye flyene skal ikke gå direkte inn på langrutene men gå i "lokaltrafikk" i Europa i noen uker først slik at de kan fungere som erstatningsfly dersom noe skulle skje med de andre langdistanseflyene, sier Nyseth.

Samme problem for alle

Norwegian er den eneste av Boeings Dreamliner-kunder som har en full vedlikeholdsavtale med produsenten, den er kalt Gold Care. Fleming sier til Aftenposten at Norwegian ikke har hatt større driftsproblemer med sine 787-fly enn de andre flyselskapene som har kjøpt den samme flytypen.— Vi har stålfokus på å få korrigert de feilene som har oppstått, og har opprettet vår egen kontrollsentral på fabrikken utenfor Seattle. Der følger vi alle de til nå 115 flyene hele døgnet, hele uken, for å sørge for at kundene får den service de har krav på. Jeg kan ikke nå si hvilket tidspunkt vi har satt for at flyet skal innfri alle våre krav til driftssikkerhet. Det er umulig. Det jeg kan si er at Norwegian ikke har hatt flere problemer med sine fly enn de andre kundene. Oppstår det problem med ett fly så skjer det samme normalt med de andre, sier Fleming.

Verken Norwegian eller Boeing vil snakke høyt om hvilken kompensasjon det norske selskapet skal få, bare at problemene vil bli kompensert.