Se hvordan nettvardene på Aker brygge fungerer i videoen over.

På Aker brygge har man satt opp små sendere, såkalte «beacons» eller «nettvarder» som kan kommunisere med mobiltelefonene til besøkende, beboere og ansatte som beveger seg rundt i området.

Målet med Aker brygges nye bydelskonsept «Din Aker brygge», er å gi både besøkende, ansatte og beboere nye og bedre opplevelser og tjenester, enten det er praktisk informasjon som ledig sykkelparkering eller tilbud rett på mobilen når butikken passeres.

— Aker brygge er den første norske destinasjon hvor nettvarde-teknologien blir en sentral del av både kunde- og beboerkommunikasjonen. Konseptet og teknologien er egen- og norskutviklet, og vil tilby innhold og opplevelser som går langt utover det kommersielle, som informasjon om lokalhistorie og omgivelsene, sier Mim Stang, som er community manager i Aker brygge.

PÅ MOBILEN: Mim Stang som er community manager i Aker brygge viser hvordan appen og systemet fungerer. FOTO: Aftenposten TV

Prosjektleder Carine Zeier forteller at utviklerne har hentet inspirasjon fra internasjonale «smart city»-løsninger for å skape morgendagens kundeopplevelse.

EGEN APP: Slik ser appen til Aker brygge ut. FOTO: Aker brygge

Facebook lanserer ny funksjon i Norge:

Synes du det er greit med nettvarder? Svar i pollen nederst i saken!

Egen app

For å ta i bruk det nettvarde-baserte systemet må brukerne først laste ned en egen app hvor man samtykker til at appen samler inn informasjon ved hjelp av de utplasserte nettvardene.

I appen kan man også oppgi interesseområder og hvilke typer tilbud man ønsker seg.

— Vi kan for eksempel bestemme at det bare er folk som sier liker interiør og design som får tilbudsvarselet fra interiørbutikken, og om ønskelig bare i visse tidspunkt, forklarer Zeier.

Hun forteller at de kontoransatte vil få et eget område på appen hvor planen er at de skal få tilgang på alt fra lunsjtilbud og viktig informasjon, til tilbud om sykkelreperatør for ansatte som leier sykkelparkeringsplass.

Planen er også at de som bor på Aker brygge skal kunne få egne og tilbud og tjenester i appen, men her er man ifølge Mim Stang foreløpig i en tidlig fase.

Se hvordan nettvardene på Aker brygge fungerer i videoen over.

Datatilsynet frykter at veldig mange kan se deg

— Vi er bekymret for at dette kan være starten på noe som er veldig omfattende, og at mange aktører kan se hva du er interessert i og hvor du er til enhver tid befinner deg.

BEKYMRET: Atle Årnes i Datatilsynet er bekymret for hvordan data fra beacons-nettverk kan brukes av andre aktører du ikke har gitt samtykke til. Her i aksjon med en app som sporer nettvarder. FOTO: Geir Amundsen

Det sier Atle Årnes som er fagdirektør teknologi i Datatilsynet. Han mener det spiller liten rolle om Aker brygge har appen sin på det tørre. — Selv om Aker brygge sørger for at data ikke blir misbrukt eller videresolgt, kan de jo bare snakke for dem som de har avtale med, men hva med alle andre som bruker og henter ut data fra nettvardene som plasseres ut?

Ifølge Årnes behøver man nemlig ikke å ha plassert ut nettvardene for å få tilgangen på dataene fra disse.

— Det kan være andre apper, nettleseren eller operativsystemet på mobilen som henter ut data uten at du har samtykket eksplisitt til det utover standard brukervilkårene hvor det gjerne står at man forbeholder seg retten til å samle inn data for å forbedre tjenesten.

Har du gardert deg?

— Nettvarder er som «cookies»

Årnes sammenligner nettvarder med informasjonskapsler eller «cookies». De små tekstfilene som lastes ned og lagres på datamaskin når du åpner en nettside, og som brukes til blant annet å registrere hvor brukeren beveger seg rundt på nettstedet.

NETTVARDER: Slik ser de ut, de små nettvardene på Aker brygge som snakker til mobilen din via Blåtann. Foto: Geir Amudsen

— Nettvareder er på mange måter som informasjonskapsler i det vanlige fysiske rom, og flytter informasjon om hva du gjør i dagliglivet inn i på PC-en og en digital verden.Nettvardene er ifølge Årnes svært finmaskede:

— Nettvardene kan ikke bare se hvilken butikk du var i eller stoppet ved, men hvilke sko du tok ut av hyllen og sto med i hånden. Da er veien kort til å sende deg reklame for skoene på telefon eller når du setter deg ned med PC-en senere på kvelden. Her er det mye penger i spill, og det er anslått at inntektspotensialet for bruk av nettvarder er ti milliarder kroner i 2015, sier Årnes.

Nå kan annonsørene se deg når du besøker kjøpesenteret:

Hvilken er din favoritt?