Selv om elbilene Tesla Model S og Nissan Leaf toppet salgslistene i Norge i høst, blir vi ikke kvitt bensin og diesel de nærmeste tiårene. Hybridbilene blir det viktigste virkemiddelet på veien mot en utslippsfri bilpark, tror eksperter.

For dette er ikke lenger noe bare amerikanere, japanere og nordmenn kjøper. Verden ser ut til å være klar for å kombinere forbrenningsmotoren med elmotor i påvente av at teknologien som skal gjøre bilene helt utslippsfrie blir billigere.

— At hybrid teknologi er rett vei å gå har jeg ment i ti år, sier forsker Rolf Hagman ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

Ladbare hybrider trenger starthjelp

NY OG GAMMEL: Første Prius (1997) til høyre sammen med dagens modell. (Foto: Øivind Skar)

– Skal salget av ladbare hybrider økes, er eneste mulighet å lokke med fordeler som vil gjøre dem mer interessante enn i dag, tror forsker Rolf Hagman i Transportøkonomisk institutt.Hybridbilene har i utgangspunktet rett teknologi til riktig pris, mener han. Dette gjelder ikke minst de ladbare variantene, men de trenger starthjelp i det norske markedet.

– Bilkjøperne velger stort sett det som er fordelaktig for dem. Elbilen har derfor, takket være omfattende insentiver, solgt svært godt i Norge de siste årene. Og den fungerer bra der det er mer enn én bil i husholdningen. Men i husholdninger med én bil vil en ladbar hybrid fungere bedre. Til de fleste dagligdagse gjøremål kan den kjøres elektrisk, men fungerer samtidig som en vanlig bil på lengre turer.

Men i motsetning til elbilene er ikke de ladbare hybridene fritatt fra avgifter, hvilket gjør dem relativt kostbare ved sammenligning.

Presses

GRØNNEST I 2014: Hybride Honda Accord er kåret til «Green car of the Year».

Myndigheter verden over skjerper utslippskravene, og setter bilprodusentene under press.Bilindustrien stritter imot, som den alltid har gjort når politikerkrav truer bunnlinjen. EUs foreslåtte utslippskrav på 95 gram/km for klimagassen CO2 er såpass tøft, at industrien i fjor høst valgte å skyve statsminister Angela Merkel foran seg i kampen mot EU.

95 gram CO2/km tilsvarer et gjennomsnittlig forbruk på 0,41 liter/mil for bensinbiler og 0,36 liter/mil for dieselbiler.

Også USA

I USA hviler et forslag om at gjennomsnittsbilen må kunne kjøre 54,5 miles per gallon (ca. 0,43 liter/mil) fra og med 2025 som en skygge over industrien. I tillegg krever California at 15 prosent av bilene enten må være elektriske, ladbare hybrider eller brenselcelledrevne kjøretøy om 11 år.

Både i Europa og USA betyr dette at om noen biler forbruker mer, så må andre forbruke mindre.

Vinner venner

Siden diesel er noe vi primært fyller i Europa, virker det som om resten av verden mener en bensin/elektrisk hybridløsning gir høyest miljøgevinst i forhold til kostnadene.

Derfor vinner Toyotas hybride motorteknologi stadig flere venner.

— I en fossil/elektrisk hybridbil reduserer elmotoren forbrenningsmotorens svake sider, med redusert forbruk som resultat. Med Toyotas teknolog kan gevinsten være så mye som 30 prosent, sier Rolf Hagman i TØI.

Også en hybridbil koster mer å bygge enn konvensjonelle biler, men de leverer fra seg mye renere avgasser enn sparsomme dieselmotor.

Lang levetid

— Broen til framtiden er veldig lang – og den vil bli trafikkert av hybridbiler, sa Bob Carter, leder for Toyotas bilvirksomhet i USA, under et hybridbilseminar i Detroit.

Urokkelig tro på hybrid motorteknologi har gjort selskapet til verdens største bilprodusent. Når BMW i fremtiden lanserer hybridmodeller er de utviklet i samarbeid med nettopp Toyota.

- Kjente krav til utslipp i Europa og USA gjør det helt nødvendig for bilprodusentene å ta i bruk hybridteknologi, sier Bert Eélen, pressesjef for Toyota i Europa.

En tankegang som er i ferd med å feste seg hos de fleste store bilprodusentene i Europa. Mange har allerede hybrider i sitt modellprogram, og flere kommer.

Ladbar Cadillac

MED STIKKONTAKT: Lekker kupé og første ladbare Cadillac. Bilen bygges med samme teknologi som Chevrolet Volt/Opel Ampera. (Foto: Øivind Skar)

På bilmessen i Detroit var det ikke langt mellom biler med elmotor og gjerne stikkontakt i tillegg. Senest i desember rullet den første ladbare hybriden fra Cadillac inn i showrommene i USA. Cadillac på strøm var for få år siden like utenkelig som dieselmotor i Rolls-Royce er i dag.Selv Mercedes-sjef Dieter Zetsche skrøt i Detroit av at den nye C-klassen vil komme som hybrid. Og for dem som ikke allerede vet det: Luksusbilen Mercedes S-klasse kan leveres med stikkontakt og forbruk under halvliteren på mila.

Sånn sett kastet miljøbilene skygger over muskelbilene på årets første internasjonale bilmesse. Det var uvant kost i Detroit.

For folk flest

9788 norske nybilkunder kjøpte i fjor hybridbil. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser en oppgang på 54,8 prosent for hybridene, og de utgjorde 6,9 prosent av samlet bilsalg.

325 av de solgte hybridbilene kunne lades via stikkontakt.

Toyota sto alene for 8137 hybridbilleveranser, med Auris og Yaris som de mest populære modellene.

— Hybridene utgjorde 47 prosent av vårt bilsalg i fjor, sier Toyotas informasjonssjef Espen Olsen.

Toyota hadde ved inngangen til 2014 levert ut 24.239 hybridbiler i Norge, og rundt seks millioner på verdensbasis siden 1997.