Den japanske bilprodusenten Toyota er tilbake på tronen som verdens største bilprodusent.

Amerikanske General Motors (GM) overtok førsteplassen kort tid etter tsunamnien i Japan for halvannet år siden, mens Toyota led store tap og måtte bygge opp deler av produksjonen på nytt.

Første halvår viser imidlertid at japanerne har reist seg etter katastrofen, og dessuten har konsernet passert en milepæl: Toyota har solgt over 200 millioner kjøretøyer siden selskapet ble grunnlagt i 1934. Og Toyota Corolla er verdens mest solgte bilmodell med snart 40 millioner solgte.

Krisen rystet gigantene

General Motors er ingen hvilken som helst konkurrent. I 80 sammenhengende år har det amerikanske selskapet tronet på toppen. GM har en rekke bilmerker i porteføljen, slik som Chevrolet, GMC, Cadillac, Opel, Vauxhall, Holden og Buick, og eide også svenske Saab før selskapet ble solgt.

Men finanskrisen som startet i 2008 rystet GMs enorme hovedkvarter i Detroit, og selskapet var snublende nær konkurs. Takket være økonomiske redningspakker fra amerikanske myndigheter klarte GM å styre unna grøften tross et katastrofalt bilsalg i 2009. Også Chrysler ble slått ut av finanskrisen og måtte be om statlige lån.

Mens amerikanerne tryglet om krisehjelp fra staten gikk Toyota i 2008 endelig forbi GM og kunne pryde seg med tittelen verdens største bilprodusent, frem til 2011 da Japan ble rammet av tsunamien og slått tilbake igjen.

Ford sliter i Europa

En annen amerikansk bilgigant, nemlig Ford, klarte å holde hjulene på veien gjennom finanskrisen uten statlige lån.

Men stemningen er i dag nervøs i konsernets hovedkvarter i Michigan. Nettoinntektene har sunket med 57 prosent i forhold til samme periode i fjor, og selskapet ble reddet av en ganske godt salg på hjemmebane i Nord-Amerika.

Analysebyrået Morgan Stanley opplyser at produksjonstakten hos Ford Europe har sunket til 63 prosent. Den bør være på 80 prosent, og eksperter frykter Ford tvinges til å legge ned fabrikker i Europa for å bedre lønnsomheten.

Mens Ford legger opp til økt salg i USA for 2012, slår konsernsjef Alan Mulally fast at tapene i år kan blir på en milliard dollar i Europa.

Volkswagen klatrer raskt

Gigantene Toyota, GM og Ford bør imidlertid kikke på en flittig klatrer litt lenger ned på listen over verdens største bilkonserner, skriver Auto Motor& Sport.

Volkswagen Group solgte 4,52 millioner kjøretøyer i første halvår av 2012, medregnet lastebilmerkene MAN og Scania som VW eier, men ikke medregnet Porsche.

Volkswagen Golf var forøvrig den mest solgte bilen i Europa første halvår i 2012, og konsernet har klart seg godt i en tid der store deler av bilbransjen sliter og må slanke seg kraftig.

Men Toyota Corolla er verdens mest solgte modell siden den ble lansert i 1966. Med snart 40 millioner solgte passerer den Fords F-serie pickuper, som har vært verdens mest solgte bilmodell i lang tid.

Følg oss på Facebook!

Toyota, Ford eller en bil fra GM? Debattér saken!