Om rundt et år lanseres Forbrukerrådets dagligvareportal som vil gi norske forbrukere sanntidspriser på nesten alt som finnes av dagligvarer her til lands. Forbrukerrådet ønsker at forbrukerne i større grad skal velge den butikken som har de billigste varene, og på den måten tvinge fram lavere matpriser, skriver Bergens Tidende.

Økonomiprofessor Tommy Staahl Gabrielsen ved Universitetet i Bergen mener det vil bli lettere for matkjedene, som allerede overvåker markedet til internt bruk, å følge med på konkurrentene når portalen lanseres.

— Dermed kan alle konkurrentene på et blunk kunne sette ned sine priser på de samme varene. Resultatet av dette er at det vil være mindre å tjene på å sette ned prisen, og dermed vil kjedene ikke bli så interesserte i å drive priskonkurranse, sier Staahl Gabrielsen.

Han mener informasjonen har stor verdi for matvarekjedene i dag, og mener det blir merkelig at det offentlige skal legge til rette for at informasjonen gjøres lettere tilgjengelig.

— Med en slik detaljinformasjon i sanntid er sannsynligheten svært stor for at matvarekjedene vil se seg mindre tjent med å sette ned prisene for å trekke kunder til butikken, sier professoren. (©NTB)