Ungdom med ferskt førerkort har høyere ulykkesrisiko enn noen andre bilførere. Hvert år blir ca. 850 18— og 19-åringer skadet eller drept i trafikken. Til sammenligning er det tilsvarende tallet for 28- og 29-åringer 365 skadede og omkomne. Hvert år er det ulykker der flere ungdommer fra samme lokalmiljø omkommer i samme bil, ofte i en ulykke som skjer en sen kveld eller helgenatt. Sjåføren er uerfaren, og det typiske trekket er at farten er for høy og at føreren mister kontrollen over bilen. Trygg Trafikk mener at vi ikke kan akseptere at trafikken hvert år tar så mange unge liv. Gradvis utvidelse av førerretten er et tiltak med dokumentert god effekt i andre land, og som må prøves ut i arbeidet for å redde liv i trafikken. De første ni månedene med førerkort har en bilfører 40 ganger høyere risiko for å kjøre av veien, først og fremst på grunn av manglende erfaring og evne til å beregne riktig fart. Etter de første månedene med førerkort, er mye mer av kjøringen automatisert og risikoen synker kraftig. Hovedhensikten med en gradvis utvidelse av kjøreretten er å bygge inn så mye kjøreerfaring som mulig før en får et førerkort med fulle rettigheter. Mengdetrening er det mest effektive for å redusere ulykker blant unge. Vi vet også at det i praksis blir for lite mengdetrening med ledsager, fordi mange kommer for sent i gang med øvelseskjøringen. Trygg Trafikk ønsker at myndighetene åpner for at vi får et eller flere forsøksprosjekt for ungdom som skal ta førerkort, slik at vi får erfaring med hvordan føreropplæringen og den første tiden med førerkort kan bli bedre. Målet er å spare mange ungdommers liv i årene fremover. Foreløpig vil vi være forsiktige med å slå fast hvilke begrensninger og faser som faktisk bør prøves ut og eventuelt innføres. Det finnes etter hvert omfattende internasjonal erfaring, og de restriksjonene som går igjen er kjøring om natten (særlig i helgene), kjøring med jevnaldrende passasjerer, nulltoleranse i forhold til viktige trafikkregler, og geografiske begrensninger. Begrensningene er knyttet til ulike faser i læringsprosessen. Hvordan vi skal velge å utforme dette i Norge må diskuteres både med fagmiljøet i Statens vegvesen og Vegdirektoratet, med forskermiljøet i Norge og internasjonalt, med trafikksikkerhetsorganisasjoner, og ikke minst med Samferdselsdepartementet. Bare ved å fjerne ferske sjåfører fra disse avgrensede situasjonene de første månedene med førerkort vil vi kunne unngå mange ulykker.Erfaring fra blant annet Canada viser at en gradvis utvidelse av kjøreretten virker disiplinerende på kandidaten. Systemet kommuniserer sterkt at kandidaten fremdeles er under opplæring, selv om han/hun får kjøre på egen hånd. Man kan kalle kandidaten en slags sjåførlærling. Mange stygge ulykker blant unge skyldes høy fart. Kjøring på prøve begrenser mestringsfølelsen som kan være overdrevent høy hos mange ferske sjåfører. En god illustrasjon på hvor effektivt disiplinering kan være, er at det er 10 ganger færre ulykker under kjøring med ledsager før en har førerkort. Dette gjelder altså før en har fullført føreropplæringen, og fått førerkort. Dagens opplæring blir for mange et lynkurs med kjørelærer, der en ikke har hatt særlig lang kjøreerfaring med ledsager i forkant. Mange overvurderer sine evner som sjåfør etter å ha bestått førerprøven. Det er derfor et klart behov for å strekke læringsprosessen for bedre modning og kjøreforståelse, og ikke minst for å redusere følelsen av overdreven mestring etter førerprøven.Nyere hjerneforskning støtter gradvis utvidelse av førerretten. Det viser seg at gutter ikke har ferdigutviklet de delene av hjernen som står for ansvars-, konsekvenstenkning og risikoforståelse før de er over 20 år. Jentene derimot er tidligere modne for slike vurderinger og oppgaver.Politisk er gradvis utvidelse av føreretten en utfordring. Det vil kreves politisk mot å gjøre endringer som kanskje reduserer friheten til ungdom noe. I praksis tror vi ikke mobiliteten til ungdom blir særlig redusert. De får fremdeles kjørt alene sikkert i 95 prosent av tiden de i dag har mulighet til å kjøre alene. Utfordringen for politikere blir å derfor å tørre å si nei til de få prosentene der det skjer alvorlige ulykker. Gevinsten blir uansett færre drepte ungdommer.Poenget for Trygg Trafikk er å få i gang diskusjonen om gradvis utvidelse av føreretten. Gevinstene som ligger i en gradvis utvidelse av føreretten må hentes ut også i Norge. Erfaring er stikkordet, og gradvis overføring av ansvar til uerfarne sjåfører skal gi færre ulykker. Frem mot «Nullvisjonen» må en tørre å ta i bruk de virkemidlene som kan gi færre ulykker. Gradvis utvidelse av førerretten kan bli et viktig bidrag mot ungdomsulykker i trafikken.