Ifølge en pressemelding fra NSB ble det registrert 981 000 passasjerer mellom Oslo og Stavanger på regiontogene i 2015.

— Det er vi særdelses godt fornøyd med, forteller markedsansvarlig Dag Brekkan på NSB Sørlandsbanen til Fædrelandsvennen.

Passasjerantallet tilsvarer en økning på 4,2 prosent fra året før.

- I 2016 håper vi å runde én million reisende første gang i historien, forteller Brekkan.

Ifølge pressemeldingen ble 2015 et godt år for NSB, som hadde en samlet vekst på 5,9 prosent i forhold til året før. Totalt ble det foretatt 65,5 millioner reiser med NSBs tog i 2015. ## Frekvensøkning

– Hovedårsak til passasjerveksten er frekvensøkningen som ble effektuert fra desember 2014, forklarer Brekkan.

Siden da har det vært bortimot to timers frekvens på strekningen Stavanger til Oslo, noe som viser seg på passasjerstatistikken for 2015. Det er flere gode nyheter for de som bryr seg om Sørlandsbanen. De reisende på strekningen er nemlig blant de mest fornøyde i landet, og servicen er det de skryter mest av.

Scorer høyt

Den ferske kundetilfredshetsindeksen, som TNS Gallup gjennomfører for NSB to ganger i året, viser at Sørlandsbanen scorer 80 av 100 mulige poeng høsten 2015.

Dag Brekkan, markedsansvarlig for Sørlandsbanen Foto: Reidar Kollstad

På skalaen regnes et resultat under 60 poeng som svakt, over 70 poeng regnes som godt og 75 poeng eller mer anses for å være et meget godt resultat. NSB fikk samlet 73 poeng.

– Kundene sier blant annet at ombordpersonalet er mer tilgjengelig på perrongen, yter god service og kan svare på de fleste spørsmål, forklarer Dag Brekkan.

Når ikke mål om punktlighet

Når det er sagt, har de nok å jobbe med. De når fortsatt ikke målsettingen om 90 prosent punktlighet, den er på kun 80. Grensen for punktlighet går ved seks minutters forsinkelse.

Men siden de aller fleste forsinkelser er på mindre enn 15 minutter, tror ikke Brekkan dette oppleves kritisk for passasjerene.

– Årsaken til forsinkelser er en utrolig ustabil infrastruktur på Sørlandsbanen, dette er noe vi jobber tett opp mot Jernbaneverket for å bedre, sier Brekkan.

Passasjerene klager også på buss for tog, dette har de igangsatt et prosjekt på. Også serveringstilbudet har de fått påpakning for, og har derfor oppgradert.

– Tross gode resultater lener vi oss ikke tilbake. Sørlandsbanen skal legges ut på anbud i februar 2017. Der skal vi være med og har til hensikt å vinne den konkurransen, sier den strekningsansvarlige til Fædrelandsvennen.