OSLO: Flere tusen nordmenn, enten de er brukere av Finn.no eller ikke, har mottatt e-posten som tilsynelatende skal komme fra Finn.no. I juli oppsto samme problemet, og Finn.no fikk fjernet hjemmesiden svindlerne brukte. Også Ikea ble tidligere i august utsatt for nettfisking. Nå har svindlerne nok en gang tatt for seg Finn.no.

I e-posten, som er sendt til tusenvis av norske e-postadresser, hevdes det at det har oppstått problemer med en rekke Finn-kontoer, og at man derfor bør logge inn på nytt. Deretter linkes man videre til en hjemmeside som er identisk med Finn. nos innloggingsside. Følgelig må man oppgi person— og kredittopplysninger for å få reist kontoen sin på nytt.

Det amerikanske webselskapet X10hosting, publiserer de falske innloggingssidene som e-postene linkes videre til.

— Vi forsøker å komme i kontakt med dem, men de nås ikke på telefon. Det er tydelig at dette webhotellet ikke er vant til å håndtere svindelhenvendelser og fjerne kriminelle brukere. Kanskje det er nettopp derfor svindlerne har valgt å bruke dette selskapet, sier Lars Vinden, ansvarlig for forbrukertrygghet i Finn.no, til NTB.

Han forteller at de nå prioriterer å opplyse sine kunder, samt å få fjernet siden.