Hvorfor er dette vedtaket så viktig? Fordi 1 av 3 unge jenter oppgir at de får dårligere selvbilde av å se på reklame for mote. Fordi 30 % av norske jenter mellom 8 og 19 år føler seg for tjukke, selv om de ikke er det. Fordi dårlig selvtillit er i ferd med å bli et alvorlig folkehelseproblem.

Endrer selve proporsjonene

Det grunnleggende problemet med retusjert reklame er ikke at man endrer hårfargen fra brunt til blondt eller at man skrur opp kontrastene i et bilde. Problemet oppstår når man endrer selve proporsjonene på menneskekroppen, når modellene får mindre lår og mage, større rumpe og større pupper. Modellene blir retusjert til uoppnåelige idealer, som ikke eksisterer i virkeligheten. Og problemene med reklamen er at den er overalt. Du kan ikke velge den bort. Vi som er unge i dag blir hele tiden eksponert for retusjerte og manipulerte kropper. Vi ser dem på tv, i moteblader, i sosiale medier og ikke minst på reklameplakatene som klistres opp på ulike flater over hele byen.

Ungdom mot retusjert reklame

Dette var bakgrunnen da Rød Ungdom tok initiativet til aksjonen Ungdom mot retusjert reklame i 2010. Helt siden den gang har norske ungdommer regelmessig merket retusjerte reklameplakater med hjemmelagde advarsler — en oppgave som egentlig burde vært politikernes ansvar. Tilbakemeldingene vi får fra andre ungdommer er utelukkende positive. Unge jenter skriver til oss at de føler seg bedre når de blir klar over at modellene i reklamen er retusjerte. Det sier ganske mye om behovet for å regulere en bransje som er fullstendig ute av kontroll.

At mote— og skjønnhetsbransjen spekulerer i å gi ungdom komplekser er samfunnsproblem som må løses i fellesskap. Det er derfor svært gledelig at bystyret i Kristiansand har gått foran og vedtatt at retusjerte reklamebilder må merkes, når det skal lages nye kontrakter om reklame på bussholdeplassene. Det er å ta ungdoms helse og selvbilde på alvor, og det skal Kristiansands politikere ha honnør for. Nå håper vi bare flere byer følger etter, fram til vi får en nasjonal lovgivning som verner barn og unge fra skadelig reklame.