Er du i denne gruppen, lanserer Hyundai en bil som burde være aktuell for nordmenn som liker å sitte høyt i en velutstyrt bil med bra med plass, en spenstig motor og en herlig 7-trinns automatkasse. Tucson med firehjulstrekk ble lansert i fjor, som arvtaker for litt mindre ix35, nå er den her med trekk på forhjulene, en turbo dieselmotor på 141 hester og en god del mer som burde fall i smak hos bilfolket.

Få fart

Vi har tidligere prøvd Tucson med 4x4, og slått fast at Hyundai har tatt et langt steg fremover sammenliknet med utgående modeller. Det er da også tvingende nødvendig for at den sørkoreanske bilprodusenten igjen skal få fart på salget i Norge.

Dashbord, instrumenter og den store skjermen er oversiktelig og behagelig fritt for mange knapper og duppeditter. Foto: Tor Mjaaland

Tucson er etter sigende førstemann ut i en serie av nye modeller som kommer de nærmeste årene. Og her dreier det seg hele spekteret fra elbiler, og hydrognbiler via ladbare hybrider til diesel— og bensindrevne nye modeller.

Behagelig opplevelse

Tilbake til siste versjon av Tuscon. Den 1,7 liter store turbomotoren er både spenstig og utrolig stillegående. Når det heller ikke er særlig vindsus, og støy fra dekkene også var nesten fraværende, ble prøveturen en svært behagelig opplevelse.

Benplassen til baksetepassasjerene er rimelig god. Foto: Tor Mjaaland

Den dobbeltkløtsjede 7 trinns DCT automatkassen er det lett å si noe positivt om. Den bidrar sterkt til en god kjøreopplevelse. Og med et oppgitt blandet forbruk på rundt halvliteren, blir det neppe drivstoffregningene som tar knekken på familiebudsjettet om du velger denne utgaven av Hyundai Tuscon.

Forhjulsdrift

Men så var det dette med at denne SUV-versjonen «bare» trekker på forhjulene. Da våger vi faktisk påstanden om at det holder for sørlendinger flest, også for de som er engstelige for ikke å komme hjem om det er sørlandsk snøvær. Med solid høyde over bakken unngår du at snøen pakker seg under bilen, og sjansen er stor for at du også kommer greit frem også til hytta på Bortelid eller på Hovden.

Hyundai Tucson har fått gode tilbakemeldinger også på vellykket design. Foto: Tor Mjaaland

En klar fordel har denne utgaven av Tucson sammenliknet med brødrene som trekker på alle fire hjulene: Nemlig prisen! Her får du en høyreist, relativt romslig SUV til rundt 350.000 kroner. De aller fleste vil nok velge å gå opp et hakk når det gjelder utstyr. Velger du versjonen til rundt 380.000 kroner, får du et lass av utstyr med led-lys, ryggekamera og det meste av moderne sikkerhet som kan legges inn.

Passerer 400.000 kroner

Skal du ha parkeringsassistent, går du ytterligere et hakk opp og passerer såvidt 400.000 kroners-grensen. Da ligger det også skinn i pakken pluss litt til.

Av viktig utstyr du får med deg i Pluss-pakken til ca 380.000 kroner kan nevnes automatisk nødbremsesystem som bremser bilen når det oppstår farlige situasjoner i forhold til andre kjøretøy og fotgjengere. Filvarsleren sørger for at sjåføren blir korrigert hvis bilen forlater kjørefeltet uten bruk av lyssignal, du kan få radar 180 grader bak bilen som varsler om kryssende trafikk og Active Hood System (AHS) som sørger for at panseret tar av for støtet ved kollisjon med fotgjenger eller syklist.

Sør Korea

Med andre ord, også fra Sør-Korea får du nå biler som tilbyr det aller siste og meste innen sikkerhet. Viktige bidrag for å redusere ulykkene i trafikken.

Hos Røinås Bilforretning er de allerede begynt å markedsføre at Hyundai er på vei inn i elbil-verden. Ioniq kommer til Norge mot slutten av året. Foto: Tor Mjaaland

Samtidig er Tucson, uavhengig av om den trekker på to eller fire hjul, en bil som burde dekke behovet til plass, komfort og kjøreegenskaper i en knallhard SUV-klasse der nordmenn er de aller største entusiastene.