Og har med sitt velprøvde system laget biler som både er svært snille når det gjelder drivstofforbruk, miljøvennlige og har fått rykte på seg at det aldri oppstår feil.

Nå lanseres en fornyet utgave av bestselgeren Auris, og selv om de samtidig presenterer en modell med en nyutviklet 1,2 liter bensinmotor på 116 hk uten elmotor, er det liten tvil om at det er hybriden kundene vil ha.

Mange av mellomklassestasjonsvognene har fått svært romslige bagasjerom. Auris har slett ikke noe å skamme seg over når det gjelder bagasjeplass. Foto: Tor Mjaaland

Og med et gjennomsnittlig forbruk på 0,36 liter per mil etter EU-normen, så er det neppe drivstoffregningene som skal ta knekken på familieøkonomien.

Helelektrisk

Over korte strekninger kan dessuten fullhybriden Auris kjøres helelektrisk i hastigheter opptil 50 km/t med null utslipp av CO2, NOx og partikler. Auris Hybrids drivlinje er laget slik at bensinmotoren kan slå seg av så ofte som mulig ved bykjøring, og Toyota hevder at elmotoren kan drive bilen i opp til 66 prosent av tiden under bykjøring.

Vi har prøvd nye Auris i stasjonsvognutgaven, Auris Sports Tourer, salget fordeler seg ca. 50-50 mellom 5-dørs kombiutgaven og stasjonsvognen. Touring Sport-utgaven er en romslig bil med bra plass til fem og bagasjerom som burde holde til de aller fleste familier.

Sikkerhetspakke

Likeheten med forgjengeren, som ble fornyet i 2013, er umiskjennelig. Forskjellene finner du i ny front og hekk, led-lys og mye nytt innendørs, blant annet i form av nytt dashbord med en ekstra liten skjerm mellom instrumentklokkene foran nesen til føreren.

Automat er standard på hybridene til Toyota. Litt annerledes enn andre, men uhyre enkelt å betjene. Foto: Tor Mjaaland

Minst like viktig nyhet er sikkerhetspakken med autobrems, skiltgjenkjenning, lane keep assist som griper inn om du er på vei ut av kjørebanen og automatiske frontlys som dimmer for deg. Status for sikkerhetsystemet vises i den nevnte lille skjermen.

Nye Toyota Auris er veldig mye bil for pengene

Salgssjef Halvor Åmot Smiths Auto

Hos mange andre bilprodusenter virker autobremsen, eller city nødbrems om du vil, bare i lave hastigheter. Hos Toyota garanterer de at bilen stanser helt om du er i hastigheter under 30 km/t, ellers bremser den kraftig ned på farten.

Nest mest kjøpt

Auris har vært Norges nest mest kjøpte nybil de siste to årene. I år kniver den med Tesla og suv-bror Rav 4 om sølvplassen bak VW Golf. Og det er lett å forstå hvorfor denne selger godt. Med en pris fra rundt 300.000 kroner, får du en romslig bil med kjøreegenskaper i god Toyota-ånd, noe av det mest driftssikre du kan få kjøpt og du får ry som litt mer miljøvennlig enn mange andre bilister.

Dashbord og materialvalg er nytt i nye Toyota Auris. Foto: Tor Mjaaland

Noen racerbil er ikke Auris Sports Tourer, men på rundt 10 sekunder er du oppe i 100 km/t, om det er målet. El-motoren alene er på 90 hk, bensinmotoren på 99 hk, kombinert får du 136 hk ut av motorene.

Automat standard

Toyotas trinnløse automatiske girkasse er litt annerledes enn konkurrentenes. Den er svært enkel i bruk og gir en myk og behagelig kjøring. Automatgir er standard på alle hybridutgavene.

Vi ser en tydelig overgang fra diesel til hybrid eller bensin

Halvor Åmot, salgssjef Smiths Auto

Så langt i år har Toyota-forhandler Smiths Auto solgt 100 Auris, 98 av dem som hybrider. Om ikke den økonomiske nedturen i Norge og på Sørlandet blir for bratt, burde nyutgaven sørge for at salget de siste månedene av 2015 blir minst like bra som hittil i år. Ja, kanskje litt trangere økonomi nettopp gjør at folk tenker litt mer på lommeboka enn før. Det kan gi seg positivt utslag for Toyota og nye Auris Sports Tourer. Vi snakker tross alt om den mestselgende hybridbilen i Europa gjennom tidene.

Pengemaskinen

— Nye Toyota Auris er veldig mye bil for pengene, en bil alle som skal kjøpe bil i kompaktklassen bare må prøve, sier salgssjef Halvor Åmot hos Toyota-forhandler Smiths Auto AS. Han snakker gjerne varmt om hybridløsningen til Toyota og forteller om tilbakemeldinger fra taxi-eiere som har kjørt Prius hybrid i mange år og betegner den som en ren «pengemaskin», både når det gjelder forbruk, innkjøp og nesten ikke vedlikeholdsutgifter. Den siste tiden har flere taxi-eiere valgt Auris Sports Tourer, forteller Åmot.

Rav 4 som hybrid

Toyota lover mer hybrid de nærmeste månedene. Den populære suv-en Rav 4, som faktisk kniver om andreplassen på registreringsstatistikken i Norge i år, kommer som hybrid i november. Den får rundt 200 hestekrefter og er første hybrid som kan trekke tung henger. Dermed forsvinner dieselutgaven av Rav 4. - Vi ser en tydelig overgang til at kundene enten velger bensinmotor eller aller helst hybrid hos oss, sier salgssjef Halvor Åmot.