Nokian toppet både blant piggfrie og piggdekk under årets vinterdekktest der 12 piggdekk og 8 piggfrie dekk ble testet. Nokian toppet både blant piggfrie og piggdekk under årets vinterdekktest der 12 piggdekk og 8 piggfrie dekk ble testet. Foto: NAF

De dyre vinterdekkene er de beste

Sats på de dyre og mest kjente merkene dersom du vil kjøre trygt på norske vinterveier.

Det er det klare rådet fra Norges Automobilforbund (NAF) etter at årets store vinterdekktest er gjennomført.

— Det er de dyre og mest kjente dekkmerkene som gjelder hvis du vil ha det sikreste grepet på glatte, norske vinterveier. Er du glad i livet styrer du unna de aller billigste Kina-dekkene. De hundrelappene du sparer kan koste deg eller andre dyrt, sier Rune Korsvoll, mangeårig dekktester og redaksjonssjef i NAF-magasinet Motor.

Motstridende

Korsvoll peker på at vinterdekkene først og fremst skal gi høy sikkerhet på snø og is, samtidig som de skal prestere best mulig på våt asfalt. Dette er motstridende egenskaper som noen produsenter er flinkere til å kombinere enn andre.

Det er de dyre og mest kjente dekkmerkene som gjelder

Rune Korsvoll, dekktester NAF

I årets vinterdekktest har 12 piggdekk og åtte piggfrie vinterdekk blitt testet. Blant piggdekkene er det Nokian som topper med Continental og Hankook på delt andre plass.

Sjekk testene

— Skal du kjøpe piggfritt er det også her Nokian som topper, tett fulgt av Goodyear, Michelin og Pirelli på delt andre plass. Pigg eller piggfritt, uansett må man selv velge dekk ut fra det som passer best til egne kjøreforhold. Derfor er det viktig å sette seg inn i de enkelte deltestene for å finne de dekkene som gir best trafikksikkerhet for den enkelte, sier Korsvoll.

Ifølge NAF er Michelin det vinterdekket som gir deg flest kilometer før det er utslitt. Det viser langtidstesten som ble utført med seks av dekkene NAF-magasinet Motor testet i 2014. ## Små forskjeller

— Vi testet dekkene på en nesten 15.000 kilometer kjøretur i kolonne på vanlige veier. På denne måten ble dekkene slitt tilsvarende et par vintersesongers kjøring. Deretter ble dekkene testet i nye bremsetester på is og snø, tilsvarende testen som ble gjort da dekkene var nye.

— Det var små forskjeller i hvor mye dårligere grepet ble i de seks testdekkene. Etter 15.000 kilometer hadde de piggfrie dekkene mistet omtrent like mye grep som piggdekkene, sier Korsvoll.