Elektronikkbransjen har gjort opp regnskap for 2013. Totalt omsatte bransjen for 29,788 milliarder kroner. En oppgang på hele elleve prosent i forhold til året før.

Skjønt formkurven er ikke like sterk som det kan late till ved første øyekast.

– Veksten kommer i stor grad av at vi i år har tatt inn nettbrett i totaltallene våre. Tar vi bort omsetningen fra denne kategorien ville vi sett et ørlite fall på 1,4 prosent, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Dyre smarttelefoner og vekst i nettbrett

Det er nettbrett, smarttelefoner og kjøkkenprodukter som i første rekke bidrar til de positive tallene. 2,4 millioner solgte mobiltelefoner var 200.000 mer enn bransjens egen prognose, og det høyeste antallet siden rekordåret 2010 da det ble solgt 2,5 millioner telefoner.

– Mobiltelefonen er fortsatt det viktigste tilbehøret nordmenn har, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Mobilen og dens tilbehør er blitt en del av folks personlige stil, og fra 2014 starter vi nå også å måle salget av såkalte «wearables», mobiltilbehør som smartklokker og fitness-armbånd, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Andelen smarttelefoner økte fra 86 prosent til 90 prosent.

Jan Røsholm Foto: Elektronikkbransjen/Stian Sønsteng

Også nettbrettmarkedet fortsetter veksten. Stiftelsen Elektronikkbransjen estimerer at det i 2013 ble solgt rundt 950.000 nettbrett i konsumentmarkedet, opp 90 prosent i forhold til 2012.– Det er nesten en dobling i salget av nettbrett i år, og det går direkte ut over konsumentmarkedet for PC. Men det selges fortsatt betraktelig mer nettbrett enn det PC-markedet minsker, sier Røsholm.

PC-salget som gikk ned med 16,4 prosent i 2013. En negativ utvikling bransjen tror vil fortsette i 2014. ## Færre, men større TV-er.

Hva så med TV-salget? Her er det færre, men litt større og dyrere som gjelder. Mens det i 2012 ble solgt 483.000 TV-er i Norge, stoppet det på 415.000 apparater i 2013. Totalomsetningen for TV i 2013 havner på 2.5 milliarder kroner, ned 12 prosent fra 2012. Den nye folkestørrelsen har vokst fra 40-43 tommer i 2012, til 44-54 tommer i 2013. I 2014 forventer bransjen at Ultra HD-TV-er og kurvede skjermer vil gjøre seg bemerket.

– Årsaken ligger nok i inntoget av nye strømmetjenester som ViaPlay, Netflix og HBO Nordic på det norske markedet. Vår årlige undersøkelse viser at 20 prosent av nordmenn abonnerer på Netflix, 6 prosent på Viaplay, 2 prosent på HBO Nordic og CMore Play, mens 3 prosent sier de abonnerer på andre strømmetjenester, sier Røsholm.

Det er ikke bare TV-salget som går. For første gang faller salget av BluRay-spillere, nærmere bestemt med 19 prosent fra 150.000 til 122.000 enheter. Om det fortsatt selges DVD-spillere? Ifjor ble det solgt 90.000 spillere. En nedgang på 25 prosent.

Les mer:

Alt om årets TV-trender

Kamerasalget blør

I 2013 falt verdien for fotomarkedet med 18 prosent, fra 1.632 millioner kroner i 2012, til 1.335 millioner kroner i 2013. Antallet solgte enheter falt med 17 prosent, fra 450.000 til 374.000. Leder i Fotorådet, Bjørn Mangset . som presenterte tallene, innrømmer at fjorårsresultatet var klart svakere enn forventet.

— Vi er ikke overrasket over at kompaktkamerasalget går ned, men hadde ikke forventet at de speilløse systemkameraene som har vokst hvert år fram til 2012, fikk et fall i antall solgte enheter fra 17.000 i 2012 til 14.000 i 2013, sier Mangset.

Men det er også lyspunkter. En av fjorårets store salgsvinnere er de såkalte Action-kameraene med GoPro i spissen.

Det ble i 2013 solgt 94 prosent flere videokamera beregnet på tøff utendørsbruk enn i 2012, opp fra 31.000 til 60.000 enheter.

DAB-salget tar av

Etter mange magre DAB-år har et formidabelt markedsførings- og informasjonstrykk bidratt til at DAB-radiosalget mer enn doblet seg fra 214.000 DAB-radioer i 2012 til 511.000 DAB-radioer i 2013. Ser vi på hvor stor prosentandel DAB-radioene utgjør av det totale radiosalget på 782.000 enheter, er andelen økt fra 28 prosent til 65 prosent på et år. (Les mer om DAB-utviklingen i egen sak.)

Fokus på sunnhet

Salget av hvitevarer og småelektriske produkter økte med 2 prosent i 2013, fra 9.149 millioner kroner til 9.333 millioner kroner.

Størst vekst var det i kaffemaskiner og kjøkkenapparat mange forbinder med ønsket om en sunnere livsstil. Salget av kjøkkenmaskiner øker med 29 prosent, stavmiksere med 24 prosent og saftpressesalget øker med 67 prosent fra 2012 til 2013. ## Vinylen fasinerer

Bransjen har de siste par årene meldt om en stigende interesse for de gode gamle platespillerne. Skjønt salgstallene er strengt tatt fortsatt rett så beskjedne.

8000 platesnurrere ble det solgt i fjor. Det er to tusen fler enn i 2012, og dobbelt så mange som i 2011. Les også:

Vinylen som nekter å dø