Spiller det egentlig noen rolle om det er flest jenter eller flest gutter i klassen? Svaret er ja, ifølge professor Kjell Gunnar Salvanes fra Norges Handelshøyskole.

Det skriver forskning.no.

Bra for jentene, dumt for guttene

Salvanes har forsket på de sosioøkonomiske effektene av klassesammensetningen på ungdomsskolen. Målet var å se hvordan ulike klassesammensetninger virker på gutter og jenter i alderen 14 til 16 år på lengre sikt.

– Ett av hovedfunnene i studien er at andelen av jenter synes å ha betydning — og det på en måte som slår ulikt ut for kjønnene. En høyere andel av jenter i klassen er positivt på lang sikt for jenter, men negativt for gutter, sier Salvanes tilforskning.no.

Roligere med morragym?

Flest jenter = kortere utdanning blant gutta

Tidligere forskning har vist at en høy jenteandel i klassen på kort sikt har gitt bedre resultater på skoletester. Det har også denne studien vist, men forskerne har funnet ut at en overvekt av jenter i klassen slår uheldig ut på lang sikt for guttene.

— Vi ser at en overvekt av jenter reduserer sannsynligheten for at gutter velger et akademisk løp, og det reduserer antall år på skole, sier Salvanes.

En overvekt av jenter reduserer sannsynligheten for at gutter velger et akademisk løp

Studien, som er en del av et større forskningsprogram, viser at gutter som går i klasser med flest jenter i større grad velger yrkesskole og i mindre grad universitetsforberedende linjer ved videregående skole, uavhengig av hvilken sosial bakgrunn de har.

Det resulterer i at de får dårligere betalte jobber, skriver forskningsnettstedet.

Guttene forstyrrer mer

Det samme gjelder også den andre veien: Jenter som går i klasser med flest gutter, velger kortere utdannelse og får lavere lønn senere i livet. Effekten er imidlertid ikke like sterk som for guttene. Hvorfor det er slik, vet ikke forskerne.

— En forklaring på at det er negativt for jenter å ha mange gutter i klassen kan være at gutter forstyrrer mer og avbryter undervisningen. Jentene får dårligere muligheter til å konsentrere seg om skolearbeidet, sier Salvanes til forskning.no.

Åpne klasserom - dårlige lesere

Bekymret for mindre dagslys i skolebygg