SKOLE: Jeg er glad for debatten om åpen skole som har pågått i avisens spalter.Med undring leser jeg om den finske skolen i bladet Utdanning (13.04). En journalist og en grunnskolelærer var flue på veggen i finsk skole i en uke på jakt etter hemmeligheten bak finsk skolesuksess. Finnene kom på første plass av alle OECD-landene i matematikk, naturvitenskap, lesing og problemløsing.Hva gjør lærerne i den finske skolen som oppnår slike resultater? Gjennom artikkelen fikk jeg vite følgende:I finsk skole drives «gammeldags» kateterundervisning.Ingen klasse har mer enn drøyt 20 elever.Spesialundervisningen organiseres slik at stadige tester og prøver avdekker behovet for hjelp og tiltak, som settes raskt i gang. Elevene tas ut av klassen og får undervisning i spesialklasser av spesialpedagoger. Slik blir den gjenværende klassen mer homogen.Skoletimene er på tre kvarter etterfulgt av 15 minutters pause.I skolens to lunsjpauser på 2x20 minutter bespises 400 elever og lærere uten at en røst heves. Elevene stiller opp på rekke og rad, forsyner seg av sunn, god mat, setter seg rundt bordene, spiser og prater i rolige omgivelser og rydder opp etter seg.Hver fredag holder presten en liten andakt over høyttaleren.Elevene driver et prosjekt: De selger godteri.Direktør Anders Rusk i den finske lærerorganisasjonen svarer følgende på spørsmålet om hvorfor finnene oppnår så gode resultater:Finnene er «gammeldagse». De har tro på at kunnskap er viktig. Alle lærere har femårig utdanning fra universitetene.Lærerne har stor frihet i yrkesutøvelsen. Det foregår en livlig pedagogisk virksomhet. Finsk skole legger vekt på spesialundervisning.Skolen er ikke debattema. Alle barn skal ha samme mulighet til utdanning. Privatskoler finnes omtrent ikke.Selv har jeg erfaring som lærer i «gammeldags» kateterundervisning med klasser på ca. 20 elever og åpen skole med 40 elever på trinnet. Jeg er overbevist om at elevene har større trivsel, trygghet og læringsutbytte av å være i en «gammeldags» klasse på ca. 20 elever. Her handler det mye om den nærhet mellom lærer og elev som blir redusert i en stor gruppe på 40 elever. Etter å ha lest artikkelen i bladet Utdanning sitter jeg igjen med spørsmålet: Hva er det som gjør at vi her i Norge satser på store trinn (det heter ikke klasser lenger) i åpent landskap, når undersøkelser og tester viser at elevene lærer best i mindre grupper med kateterundervisning?Rut Eli JensenLovisenlund skoleKristiansand