REGJERINGEN 7. OKTOBER 2008: «Vi skal ruste opp veier og bygge jernbane i et omfang nasjonen aldri har sett maken til.»

OPPOSISJONEN 7. OKTOBER 2009: «En kjempe-bløff. Det bygges mindre vei i Norge med dagens regjering enn tidligere.

VEIVESENET 7. OKTOBER 2009: «Vi vet ikke hvor mye vei det bygges i år. Og vi vet ikke hvor mye det skal bygges neste år.»

En knapp uke før statsbudsjettet legges frem anklages Regjeringen for å ha bløffet om sin veisatsing. Bak anklagene står de to største opposisjonspartiene på Stortinget, Høyre og Frp. De peker på veistatistikk som viser at Bondevik II-regjeringen bygget mer vei – målt i kilometer – enn Stoltenberg, Navarsete & co. De hevder at de store ordene fra 7. oktober i fjor, da Jens Stoltenberg og Liv Signe Navarsete lovte tidenes vei— og jernbanesatsing, absolutt ikke er levd opp til.

Økte kostnader

– Det er jo det som i løpet av 2009 er blitt avdekket. Det som er den store veibløffen som Regjeringen dessverre ikke ble avslørt på i valgkampen. De sier de har brukt mer penger på vei av hensyn til næringsliv og finanskrisetiltak. Men i forhold til sine forgjengere har jo alle regjeringer brukt mer penger. Spørsmålet er om vi har fått mer vei. Og det har vi ikke, sier Høyres Øyvind Halleraker.

– Takket være en formidabel kostnadsøkning har vi fått mindre vei for pengene. Det bygges færre kilometer vei med denne regjeringen enn tidligere. Å bygge 1,2 mil motorvei i året, som er ambisjonsnivået for de neste fire årene, kan neppe sies å være veldig ambisiøst, sier Halleraker.

Frps Arne Sortevik mener det må bli slutt på å måle veisatsingen etter summene som ble bevilget i forrige regjeringsperiode.

– Vi må måle den mot hva som er behovet nå, og hva som skjer for å dekke behovet. Det er hvorvidt veistandarden blir bedre som betyr noe for trafikantene, ikke om budsjettet er ti prosent høyere enn i fjor, sier han.

– Men blir ikke veiene bedre om Regjeringen gjennom statsbudsjettet innfrir ambisjonene i Nasjonal transportplan?

– Jo, men bare i et 50-års perspektiv. Det er langt fra tilfredsstillende. Dette bør gå mye fortere. Det er ingen økonomiske problemer med å få det til. Vi har bedt Regjeringen om en klassifisering av hvordan veinettet vil se ut før og etter planperioden, altså frem til 2019. Dette er det umulig å få svar på, sier Sortevik.

”Det finnes ingen statistikk for hvor mye vei som bygges

Lars Aksnes, utbyggingsdirektør i Vegdirektoratet Stupte etter 2003

I Vegvesenets eget blad, Veien og vi, er det vist til veimyndighetenes egne statistikker. De dokumenterer at det i 1993, året før OL på Lillehammer, var 1800 kilometer vei under bygging i Norge. Dette falt til 627 kilometer i 2008. Uavhengige veieksperter Aftenposten har snakket med tror at veilengden vil stige litt i løpet av 2009, men mye takket være motorveistrekket mellom Grimstad og Kristiansand, som ble bygget som et samarbeid mellom det offentlige og private (OPS-prosjekt).

Har ikke oversikten

Men bygger Regjeringen virkelig mindre vei enn sine forgjengere? Ettersom politikerne krangler har Aftenposten henvendt seg til Vegdirektoratet og utbyggingsdirektør Lars Aksnes.

I statsbudsjettet for 2009 fikk veimyndighetene 7,13 milliarder kroner å bygge vei for.

– Så, Aksnes, hvor mange kilometer vei er under bygging i Norge i år, og hvor mye skal etter planen bygges neste år?

– Den samlede oversikten har vi ikke. Det finnes ingen statistikk for hvor mye vei som bygges, svarer han.

– Dere vet ikke hvor mange kilometer vei dere bygger?

– Vi rapporterer hvor mange kilometer vei vi åpner, men har ikke tall for hvor mye som bygges. Vi har heller ikke slike tall bare for riksveinettet. Det tar flere år å bygge en vei, og når vi foretar utbedring av en vei, så er det også noe veibygging. Vi bruker mye av pengene våre til mindre tiltak, svarer han.

– Har du et faglig godt begrunnet anslag for hvor mange kilometer vei som bygges i år?

– Nei, det er veldig ulik pris på ulike prosjekter, så derfor vil det være veldig vanskelig å anslå.

– Etterspør ikke Samferdselsdepartementet tall for hvor mye vei som bygges?

– Nei. Vi kan finne det ut på meteren, men det vil være en stor jobb for vi har ingen sentral oversikt, sier Aksnes.