DRAMACharlie Wilson's WarUSA 2007Regi: Mike NicholsManus: Aaron Sorkin. George Crile.Skuespillere: Tom Hanks. Julia Roberts. Philip Seymour Hoffmann.Sensur: 11 år4 Om en vil eller ikke, er det hovedpersonen, personligheten til hovedpersonen, som engasjerer her. Han er filmens puls, han er dynamikken. Det er Hvorledes han oppfører seg, hva slags grep han tar, hva han sier, mer enn Hva han gjør, som engasjerer oss.Han er Charlie Wilson fra Texas, tidligere kongressmedlem. Han er i live den dag i dag, 74 år gammel er han blitt, hovedrolleinnehaver Tom Hanks hadde mange samtaler med ham før han festet portrettet på film.Han interesserer og engasjerer til tross for at «Hva som skjer» er interessant nok. Faktisk er det bredt og dypt interessant. Og bemerk igjen: Filmens historie og personer er helt autentiske. Charlie Wilson var en meget ukonvensjonell og fargerik type, en moderne cowboy-figur i dress og boots. Han levde et vilt privatliv der hovedingrediensene var whisky og kvinner. Men bak, eller under, denne storsleivete cowboyattityden, skjulte det seg en kløktig politisk hjerne, et listig politisk sinn, og til en viss grad en ømmere sjel enn hans ytre bravader og kjeftament skulle tilsi. Sammen med to andre mennesker, de også meget frimodige individer med sterke viljer, ukonvensjonelle hoder, mye energi og masse viktige bekjentskaper, greide de på 1980-tallet å iverksette en av historiens største hemmelige operasjoner. Nemlig slik: De tre maktet, ved å bruke all sin kløkt og list, manipulerings— og overtalelsesevner, å sikre finansiering og våpen for å jage de sovjetiske angriperne ut av Afghanistan. I løpet av de ni årene Sovjet okkuperte Afghanistan, steg beløpet USA brukte på hemmelige operasjoner i Afghanistan, fra fem millioner dollar til en billion dollar (!).Og Charles Wilson var kraftsenteret i det hele. De andre var Joanne Herring (Julia Roberts), en av Texas' rikeste kvinner og antikommunist, og CIA-agent Gus Avrakotos (Philip Seymour Hoffmann). Milos Nichols innehar regien, han leverer et myndig, dynamisk håndverk, men de siste års filmer fra hans hånd mangler den kraftfulle magien som «Hvem er redd for Virginia Woolf», «The Graduate», «Catch 22» og «Carnal Knowledge» innehadde. De tre skuespillerne som er i fokus her, er alle tidligere Oscar-vinnere. Og mer: de er mer enn filmstjerne, de er meget dyktige skuespillere. I tillegg har de dette udefinerbare: utstråling. Sum: En engasjerende film, men mer effektiv kvalitetsunderholdning enn dramatisk samtidshistorie, selv om den også er dét. Knut Holt