«Jeg selger boligen min, kjenner du noen som vil kjøpe?» Det er blitt vanligere å spre boligannonsen sin i sosiale medier, som Facebook, Instagram og Twitter.

Nå hiver også meglerne seg på bølgen, og annonserer boliger på bildedelingstjenesten Instagram. Et kjapt søk på Instagram viser at #boligsalg har over 230 innlegg, mens #selgebolig har 48. Men funker det?

— Det handler om synlighet, og å bygge en fanskare. Og så er det jo gratis eksponering, sier Tommy Friestad, megler og markedsansvarlig i Boa Eiendomsmegling.

TommyFriestad-nTPwZAaluX.jpg

Meglerhuset har en egen profil på bildedelingstjenesten Instagram, i tillegg bruker de Facebook i markedsføringen. Friestad sier de er selektive med hva de deler på sosiale medier.— Vi legger bare ut bilder som vi mener er verdt å dele, som er litt annerledes enn typiske eiendomsbilder. Vi ønsker at bildet skal ha en underholdningsverdi, også hvis du ikke skal kjøpe deg et nytt hjem, sier Friestad.

- Må skille seg ut

Marianne Dåsnes, eiendomsmegler i Krogsveen, bruker også sosiale medier bevisst i jobben sin.

MarianneDaasnes-qOars7RnOM.jpg

— De siste årene har konkurransen i meglerbransjen blitt så stor at man må tenke nytt og annerledes for å skille seg ut. På Instagram gjelder det å legge ut bilder som vekker oppmerksomhet sånn at folk går inn og ser på selve boligannonsen, sier Dåsnes.Hun bruker også Facebook og Twitter for å markedsføre boligene hun skal selge, og ser på disse kanalene som et tillegg til vanlige annonser. På sosiale medier legger hun ut boliger hun mener skiller seg ut. Mange er rettet først og fremst mot de yngste kundene.

— Et typisk Instagram-bilde er fra en toroms på Tøyen, der målgruppen gjerne er førstegangskjøpere, sier Dåsnes, som bruker sin private Instagram-konto.

— Det er bevisst. Jeg vil at de som skal selge boligen sin skal like det jeg som megler gjør, og at de ser at jeg tenker litt utenfor boksen. Det handler om å tørre å prøve noe nytt for å selge.

Treffer mer enn én million

Cecilie Staude er høyskolelektor ved handelshøyskolen BI med sosiale medier som fagfelt. Hun tror meglerne gjør lurt i å bruke Instagram som markedsføringskanal.

- Instagram er et av de sosiale mediene som vokser raskest i øyeblikket, med mer enn én million norske brukere. Det handler om å være tilstede på de kanalene hvor folk er, sier Staude.

Høyskolelektoren mener det er viktig med god kunnskap både om mediet og målgruppen hvis man skal lykkes med å selge på sosiale medier.

- Snakk med, ikke til

— Instagram har potensiale kommersielt, men må brukes på riktig måte. Tradisjonelt snakker selgere til kundene, men her er det viktig å snakke med folk, å være i dialog. Her er det mange som ikke gjør en god nok jobb, sier Staude.

cecilie-profil-farger-HD2onkflb3.jpg

Hun mener at det ikke nødvendigvis er et mål å ha flest mulig følgere.— Det viktigste er å ha de riktige følgerne, de som deler og videreformidler innholdet. Her er vi fortsatt bare i startgropen, så det gjelder å prøve seg frem.

Utfordrer de etablerte

Staude mener at sosiale medier er et supplement til boligprospekter og annonser på Finn og i Aftenposten – enn så lenge.

— Jeg tror sosiale medier kan utfordre de tradisjonelle salgskanalene på sikt. Medievanene er i endring, spesielt i de yngste målgruppene, og brukerskapt innhold blir stadig viktigere, sier høyskolelektoren.

De minste er mest kreative

— Tilbakemeldingene vi får er at kundene våre bruker andre digitale kanaler i tillegg til avisannonsering – ikke i stedet for, sier Henrik Johannessen, salgssjef for eiendomsmarkedet i Aftenposten.

For ham er det nytt at meglere bruker Instagram for å selge boliger.

— Det er naturlig at de mindre meglerhusene går utradisjonelle veier for å differensiere seg. De med størst volum kjører mer tradisjonell annonsering, sier Johannessen.

Vil at folk skal like, dele og følge

Sist helg postet Tommy Friestad i Boa Eiendomsmegling et bilde av to unge kvinner som nipper til en drink i en lys, moderne leilighet. «Lys & fresh 1-roms med fransk balkong ved Bogstadveien», står det under bildet. Målet er at folk skal like, dele og helst bli faste følgere.

Et kjapt søk viser at #boligsalg har over 230 innlegg. Foto: Faksimile Instagram

Per i dag har meglerhuset rundt 350 fans på Instagram.— Oftest legger vi ut bare ett bilde fra prospektet. Vi er opptatt av ikke å spamme folk med uinteressante bilder og artikler. Får vi rundt ti prosent «likes» på et bilde, er vi happy, sier han.

Vanskelig å måle effekten

Så er spørsmålet om et bilde på Instagram kan utløse et boligsalg på mange millioner kroner. Friestad medgir at det er vanskelig å måle effekten.

- Det handler om å nå ut til flest mulig, og som et supplement til Finn kan det ha en effekt. Senest i går fikk jeg en henvendelse fra en som hadde fulgt oss på Instagram lenge, og som ønsker at vi skal selge leiligheten hennes, sier Friestad.

Ekspertenes beste salgtips

Hvis du vil nå potensielle kjøpere på Instagram er det visse knep du bør kunne. Her er åtte gode råd.

Cecilie Staude, høyskolelektor:

1. Kvaliteten på det du legger ut må være god, og innholdet må være relevant for mottageren.

2. Ikke tenk på Instagram som en ren salgskanal, det er viktig med dialog. Får du spørsmål eller kommentarer, må du svare.

3. Stell pent med følgerne dine, de kan hjelpe deg blant annet ved å reposte bildene dine og hastagge deg.

4. Vær bevisst på hashtaggingen. Dette kan ha stor verdi på sikt, fordi folk søker på emneord.

Tommy Friestad, markedsansvarlig i Boa Eiendom:

5. Del bare det som er verdt å dele. Det du legger ut må være unikt.

6. Begrens deg. Ikke legg ut åtte bilder av samme bolig – gå for det ene bildet som har stoppeffekt.

7. Ikke pøs på med masse informasjon. Det er viktig at du ikke spammer folk.

8. Vil du vise flere bilder, legg ut et par hver dag frem mot visning.