Foran oss ligger fjelloverganger, tettsteder, mørke og dårlig føre. Starten går i Tromsø, målet er Oslo. Kjøretøyet: En elektrisk Tesla Model S.

Alle tenkelige og utenkelige scenarioer raser gjennom hodet. Jeg ser for meg en natt på Saltfjellet. Med kun stiv kuling og snøfokk som selskap, strømløs og alene.

Men jeg ser også konturene av å ha gjort noe som få andre har klart tidligere – nemlig å kjøre elbil mellom Tromsø og Oslo. Kan vi endelig vinke farvel til rekkeviddeangst og uendelige ladetider?

Og enda viktigere, er elbilen nå noe mer enn et redskap for å komme fort fram i rushtrafikken inn mot storbyene?

Sju superladere

Et nett av superladere langs E6 gjør det mulig å kjøre elbil fra Tromsø til Oslo, men det er bare for Tesla-eiere. De lader imidertid gratis. Foto: Jan Harry Svendsen.

Med en konvensjonell bil ville selvsagt ikke denne turen vært noen bragd. Enhver bensinstasjon ville hjulpet oss videre når tankmålerens varsellys tentes, og det ville tatt noen få minutter å fylle opp igjen.Man kunne sust forbi bensinstasjoner uten tanke på om man rekker neste. Rekkeviddeangst ville vært like fjernt som drømmen om midnattssola.

Men ved starten i Tromsø er den høyst reell. På veien ned til Oslo er det sju superladere, og vi må stoppe på hver eneste en – i tillegg til å lade litt mer konvensjonelt i Trondheim. Teslas superladere er plassert langs E6 med rundt 200 kilometers avstand. Selv i den minste Teslaen, med et batteri på 60 kWt, er det problemfritt å kjøre fra en lader til den neste.

Ventetid

Klokken er seks om morgenen når vi passerer Ishavskatedralen i Tromsø. I bakspeilet forsvinner lysene fra Nordens Paris. Jeg avfeier kontant alle dystre tanker om strømløshet, for kjørecomputeren på den digre skjermen i Tesla Model S melder om en rekkevidde på 280 kilometer før batteriet er tomt.

teslakart-kM1kHgyVnC.jpg

Til første superlader på Setermoen er det bare 159 kilometer. Marginene er med andre ord på vår side.Og til Setermoen når vi da også uten problemer. Jeg stopper, åpner ladeporten og sekunder senere lader bilen med en hastighet på 336 kilometer i timen. Gjennom kabelen fra superladeren strømmer det nå 322 volt og 290 ampere. Det er store mengder strøm, men likevel tar det oss rundt en time å lade bilen.

Når jeg drar ut pluggen er det tre timer siden jeg forlot Tromsø. To av dem har jeg sittet bak rattet.

Nå venter ytterligere to timers kjøring før vi når neste superlader, i Innhavet.

Det begynner å demre for oss at problemet med langtur i elbil ikke nødvendigvis er rekkeviddeangst. Det er snarere all ventingen mens bilen står til lading.

17 timer til Mosjøen

KJØPSVIK: Gratis ferge for elbiler mellom Kjøpsvik og Drag. Foto: Jan Harry Svendsen

Etter tre ladestopp er jeg fremme i Mosjøen. Da har jeg vært på veien i 17 timer – medregnet halvannen time i fergekø. Klokken er elleve når jeg forlater Teslaen i nok en superlader og stuper i seng. Rundt 750 kilometer har jeg kjørt. Vi er ikke engang halvveis til Oslo.Neste dag starter halv sju. I Trondheim er det ingen superladere, så jeg får ett par timer å vente mens bilen står til lading hos Tesla. Deretter er det ladestopp på Alvdal og i Elverum.

Ni timer med lading

”Velkommen til Oslo” står det på skiltet ved E6 utenfor Oslo. Uanstrengt suser vi forbi det i 90 km/t. Stykke for stykke, bit for bit av Norge har Teslaen fortært, uten å slippe ut så mye som et gram CO2 og uten at vi har brukt en krone på strøm.

Tilbake i Oslo. Totalt tok turen, inkludert noen timers søvn, 42 timer – men vi greide å kjøre elbil fra Tromsø til Oslo. Foto: Jan Harry Svendsen

Baksiden av medaljen er all ventingen. Siden jeg forlot Ishavskatedralen har det gått 42 timer, og en drøy arbeidsdag av disse har gått med til lading. Totalt har vi måttet lade i ni timer.Det er altså mulig å kjøre Tromsø-Oslo i en Tesla. Men man er bundet på hender og føtter i grisgrendte strøk. For hva om veien er stengt og du må kjøre en omvei?

Eller hvis du skal til et sted langs ruten hvor det ikke er superlader i nærheten? Hvor du må stole på en 16 amperes kurs fra en vanlig kontakt? Da blir ladetiden lang. For fra en slik kontakt lader en Tesla Model S med bare en mil i timen.

For spesielt interesserte

Vi har ladet tre kilometer siden vi satt inn støpselet, og bilen lader med 320 kilometer i timen og med 288 ampere. Full ”tank” tar en times tid. Foto: Jan Harry Svendsen

Derfor er en tur som denne mest for spesielt interesserte. For dem som vil være blant pionerene. Reisen beviser at man kan kjøre elbil over lange distanser, og den synliggjør den enorme utviklingen elbiler har hatt bare det siste året.Kvantespranget kom med Tesla, som nå driver utviklingen. Men de 170 milene blottlegger også begrensningene. Du kan ikke bare ta en svipptur innom Bodø når du likevel passerer Fauske. Du kan ikke velge en annen rute enn den der superladerne er plassert – om du da ikke setter av mye mer tid til lading.

Fortsatt er det nok slik at elbiler er aller mest effektive når de suser forbi køen inn til byen i morgenrushet.

LES MER:

Dette er fremtidens sportsbil

BMW går nye veier

Tesla-«versting» med 700 hk

Fakta:

Tesla Model S 60 kWh

Pris testbil (uten utstyr): 511.000

Motor: Elmotor. 385 hk. 490 Nm. Lithium-ion batteri, 60 kWh

Aks 0-100: 6,2 sek

Toppfart: 190 km/t

Forbruk: 1,83 kWh/mil

Utslipp: 0 gram

Mål (LxBxH): 4976x1964x1445 mm

Akselavstand: 2960 mm

Bagasjerom: 895

Egenvekt: 2108