Onsdag trappet pilotene i Norwegian Air Shuttles datterselskap, Norwegian Air Norwegian (NAN), opp den pågående pilotstreiken. Omtrent 650 av selskapets piloter er i dag på bakken som følge av konflikten med arbeidsgiveren.
Så å si alle onsdagens innenlandsflyvninger i Norge, Sverige og Danmark er innstilt. Om lag 35.000 kunder er berørt.
— Jeg vil først si at det er forferdelig tragisk at det er 35.000 passasjerer som er rammet. Helt forferdelig, sier Kjos innledningsvis i pressekonferansen onsdag.
— Vi har satt alt inn på å prøve å fly de passasjerene frem, ikke minst de som har en risiko for å bli strandet i utlandet. En ting er å ikke komme ut, men det kan være verre å være strandet i andre land.
- Alt er mulig
Kjos vil ikke svare på hvor lenge Norwegian kan holde streiken gående, men legger til at selskapet har noe å gå på med 2,1 milliarder i egenkapital.
- Men det finnes mange eksempler på at fagforeninger har drept flyselskaper, så alt er mulig.
Han avkrefter at Norwegian begår streikebrudd.
- Vi vil ikke begå noen streikebrudd. De flyene som er i driftsselskapene står parkert. De vil heller ikke bli brukt.
På spørsmål om bemanningsselskapet OSM Aviation har ringt opp streikende piloter og tilbudt dem kontrakter svarer han:
— Jeg kan garantere at det er et falsum, for det er ingen i Norwegian som en gang har diskutert det. OSM har aldri ringt en eneste Norwegianpilot og jeg kan garantere at vi ikke har gjort det.
- Vi går ikke konkurs i morgen
Norwegian får hard medfart på Børsen etter opptrappingen av konflikten fra onsdag. Rett etter at handelen åpnet på Oslo Børs, falt aksjekursen i Norwegians eierselskap Norwegian Air Shuttle med 6,4 prosent. Utover formiddagen steg kursen litt. Ved 11.30-tiden var kursfallet på 4,3 prosent.
På spørsmål fra Aftenposten om hvor stort tap streiken påfører Norwegian, vil han ikke uttale seg.
— Selv om jeg kunne regne meg til det så er det børssensitivt.
- Det er ikke det at vi går konkurs i morgen. Ikke dagen etter heller og ikke dagen deretter. Men vi må jo ta hensyn. Vi har 5.000 ansatte vi må ta hånd om.
Han avviser også at det er aktuelt å slå det streikerammede datterselskapet Norwegian Air Norway konkurs.
– Vi har aldri vurdert det. Vi kan ikke utelukke at de klarer å streike det i konkurs, men vi vil ikke slå et datterselskap konkurs, sa Kjos.
Mener NANs krav er en umulighet
Ifølge Kjos er Norwegians ankepunkt at NAN krever å få kommersiell kontroll over selskapet.
— De vil bestemme hvem som skal fly, hvem som skal sitte om bord og hvor det skal fly hen, sier han.
— Det er selvfølgelig en umulighet. For å kunne finansiere 240 fly er vi avhengige av at bankene har en oversiktlig struktur å forholde seg til. Vi må ha et rent selskap slik at bankene kan forholde seg til risikoene og bedømme dem.
Ledelsen i Norwegian sier den føler seg tvunget til å vurdere å legge ned flere innenriksruter i Norge som følge av en presset markedssituasjon og at den pågående pilotstreiken kan fremskynde rutekuttene.
— Jeg kan bekrefte at vi ser på rutenettet i den situasjonen vi er oppe i nå. Noe annet ville vel vært oppsiktsvekkende, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til Aftenposten onsdag morgen.