Klokken 07.20 norsk tid holdt malaysiske myndigheter pressekonferanse melder Aftenposten.

Der sa Malaysias statsminister Najib Razak at flyet har sendt signaler til satellitter så sent som klokken 08.11 om morgenen lørdag 8. mars, malaysisk tid.

Det vil si syv og en halv time etter at det tok av fra Kuala Lumpur klokken 00.41.

Etterforskerne har ikke kunnet fastslå hvor flyet var da disse signalene ble sendt, men har konkludert med at det må ha befunnet seg i en av to luftkorridorer:

En nordlig korridor, som strekker seg fra grensen mellom Kazahkstan og Turkmenistan til det nordlige Thailand. Eller en sydlig korridor, som strekker seg fra Indonesia til den sydlige delen av Det indiske hav.

Søket i Sørkinahavet vil derfor bli avsluttet, og flyttet til disse områdene. Siden områdene inkluderer en rekke stater, har alle disse blitt innkalt til møte.

Vil ikke bekrefte kapring

En regjeringskilde sier etterforskerne ikke har klart å slå fast noe motiv og at det fortsatt er uklart hvor flyet befinner seg, men at det er «utvetydig» at flyet ble kapret.

— Kapringen er ikke lenger en teori, men en konklusjon, sier kilden.

På pressekonferansen ville statsministeren ikke bekrefte noen kapring. - Vi holder fortsatt alle muligheter åpne for hva som kan ha skjedd med flyet.

Han sa også at flyets bevegelser tyder på bevisste handlinger fra noen om bord på flyet, og at bakgrunnen til mannskapet og passasjerene nå vil bli undersøkt grundig.

Like etter pressekonferansen lørdag gjennomsøkte malaysisk politi den 53 år gamle kapteinens bolig.

FBI har tidligere gransket bakgrunnen til samtlige om bord uten å finne tilknytning til terroristgrupper eller andre tegn på at noen skulle ville kapre eller styrte flyet.

Sendere skrudd av

Statsminister Razak sa også at man med høy grad av sikkerhet kan si at flyets kommunikasjonsutstyr med vilje ble skrudd av. Dette skal ha skjedd like før flyet nådde Malaysias østkyst.

Litt senere, ute i havet mellom Malaysia og Vietnam, ble også flyets radiosender deaktivert. Flyet la om kursen like etter dette.

Med sambandsutstyret deaktivert har det store passasjerflyet kunnet fly tilnærmet ikognito, uten å bli fanget opp av sivile radarer. Flyet har likevel blitt fanget opp av satellitter og militære radarer, i tillegg til at motorene sendte automatiske meldinger til produsenten Rolls Royce.

Det er nå bekreftet at det forsvunnede flyet er obsertvert fra satellitter så lenge som seks timer etter at det tok av fra Kuala Lumpur. Informasjonen tyder på at flyet snudde tilbake i retningen det kom fra, fortsatte vestover over Malaysia, før det satte kursen nordvestover.

Det er denne informasjonen som gjør at man nå legger om søket., og avslutter søket i Sørkinahavet.

Pilot

En annen malaysisk kilde hevder at det savnede flyets kurs må ha blitt endret med vilje av en erfaren pilot med inngående kjennskap til radarposisjonene i området.

- Det er nødt til å ha vært en dyktig pilot, sier den høytstående kilden, som er involvert i granskningen av flyet fra Malaysia Airlines.

Han baserer konklusjonen på de hemmelige opplysningene om flyets bevegelser fra militære radarer.

— Han visste hvordan man skulle unngå sivile radarer. Han ser ut til å ha studert hvordan man unngår dem, sier den anonyme kilden.

Les også:Nye opplysninger om forsvunnet fly: Militærdata fanget opp signaler

Tom for drivstoff

Samtidig opplyser amerikanske kilder at analyser av de elektroniske signalene satellitter plukket opp fra det savnede flyet, tyder på at det kan fløyet til det gikk tom for drivstoff og styrtet i Indiahavet.

Wall Street Journal melder at amerikanske etterforskere heller mot en teori om at flyet ble utsatt for sabotasje.

Ifølge New York Times gjorde det savnede flyet flere brå endringer av høyde og kurs etter at det forsvant fra sivile radarer. Signaler fra militære malaysiske radarer tyder på at flyet klatret til 45.000 fot, noe som er over den høyden Boeing 777-200-fly er godkjent for.

Deretter skal flyet gjennom flere nedstigninger ha gått ned til 23.000 fot, som er under vanlig marsjhøyde. Flyet var da ved øya Penang, en av Malaysias største. Der steg flyet igjen og forandret flyet kurs nordvest mot Indiahavet.

En pilot som flyr Boeing 777-200-maskiner sier passasjerer og besetning kan ha mistet bevisstheten da flyet klatret til over den godkjente makshøyden på 43.100 fot.

De amerikanske etterforskerne har også analysert signalene som ble sendt automatisk fra flyets motorer til produsenten Rolls-Royce. Ifølge signalene stupte flyet 40.000 fot på et minutt, opplyser en kilde til New York Times.

Men etterforskerne tror ikke signalene er nøyaktige og begrunner det med at flyet høyst trolig ville brukt lengre tid på et så langt fall.

Opptil fem timer

Opplysningene fra flyets motorer er ufullstendige og vanskelig å tolke.

— Mye av dette gir ingen mening, sier en kilde.

Men det er likevel verdifull informasjon for etterforskerne som forsøker komme til bunns i hva som har skjedd med flyet.

En offisiell kriminaletterforskning har foreløpig ikke blitt åpnet, og det utelukkes ikke flyet kan ha styrtet som følge av en menneskelig eller teknisk feil.