— På et så omfattende prosjekt som ringveien er, hadde jeg trodd det ville komme inn flere enn 73 merknader, sier prosjektleder for E 18 / E 39 Ytre Ringvei, Nils Ragnar Tvedt, til Fædrelandsvennen.

Blant de 73 merknadene finner vi 19 offentlige institusjoner og organisasjoner, samt 54 generelle innspill fra privatpersoner, velforeninger, borettslag og lignende.

— To av merknadene støttet Statens vegvesens anbefaling, mens de resterende 71 merknadene i hovedsak mente vi burde ha mer av veien i tunnel, forteller Tvedt og utdyper:

Tre strekninger

— Det er særlig tre strekninger vi får kommentar på: Broa over gamle postvei ved Kjerrane, broa over Rossevannsbekken og vei i terreng nord i Vågsbygdmarka. Man er negative til der vi har lagt veien i dagen, og ønsker mer tunnel under bakken for å unngå støy og inngrep i natur og turområder.

Nils Ragnar Tvedt, prosjektleder. Foto: Tormod Flem Vegge

Selv er prosjektlederen, ikke overraskende, godt fornøyd med veivesenets traséanbefaling.— Jeg mener vi har funnet en veldig god linje som tar stort hensyn til både natur og miljø. Vi har tunneler under Jegersberg, Baneheia og Vestheiene. Så må vi ut i dagen noen steder for å få til kryss samt kortere strekninger hvor veivesenet mener kostnadene blir for store til å legge veien i ytterligere mer tunnel, sier Tvedt.

Overrasket over innsigelse

— Er det noen merknader som skiller seg ut?

— Vi ble jo litt overrasket over innsigelsen fra Fylkesmannens miljøvernavdeling, med bakgrunn i at vi har samarbeidet med dem under hele prosessen. Vi visste at de ønsket mer av veien i tunnel, men hadde kanskje ikke ventet en innsigelse, sier Tvedt.

Hensynstar friluftslivet

Fylkesmannens miljøvernavdeling ønsker en utredning for en alternativ veilinje, tettere på Mjåvann industriområde, for å bevare et større sammenhengende friluftsområde.

— Det er hensynet til friluftslivet og nasjonalinteressen som vi er satt til å ivareta, som er viktig for oss i denne saken, har assisterende miljøverndirektør i Vest-Agder, Magnus Thomassen, tidligere uttalt til Fædrelandsvennen.

Så lenge miljøvernavdelingen har reist innsigelse, kan ikke by- og kommunestyrene i Kristiansand og Songdalen vedta kommunedelplanen.

Statens vegvesen mener de har valgt en meget skånsom korridor for den ytre ringveien mellom Vige i Kristiansand og Volleberg i Songdalen. På bildet ser man Breimyr sett fra Fiskåvann. Foto: Statens vegesen

Mekling hos Fylkesmannen

— Saken skal behandles i formannskapet i Kristiansand og kommunestyret i Songdalen den 23. september. Så fremt ikke vi har funnet en løsning med miljøvernavdelingen, vil kommunenes vedtak være i konflikt med en av innsigelsene, og saken går til mekling hos Fylkesmannen, sier Tvedt.

Eventuell mekling blir 7. oktober. Blir partene enige, vedtar bystyret i Kristiansand og kommunestyret i Songdalen den endelige kommunedelplanen 28. oktober.

— Da er jobben over for vår del, og prosjektet er klart for overtagelse av «Nye Veier» fra 1. januar.

— Er optimist

— Og om dere ikke blir enige?

— Da går saken til kommunal- og moderniseringdepartementet for endelig avgjørelse.

— Hva tror du selv?

— Jeg er optimist og håper vi skal finne en lokal løsning gjennom meklingen.

Sterkt oppfordret til enighet

Assisterende miljøverndirektør i Vest-Agder, Magnus Thomassen, gir følgende kommentar til Fædrelandsvennen:

— Vi har fått en sterk oppfordring av assisterende fylkesmann Tom Egerhei om å forsøke å finne en løsning. Så mye mer enn det kan jeg ikke si, sier Thomassen.

Innkalte til drøftningsmøte

— Etter innsigelsene fra både Statens Vegvesen og miljøvernavdelinga i fylket ble reist, innkalte jeg til et drøftningsmøte denne uka hvor de to nevnte etatene samt administrasjonen i Kristiansand og Songdalen kommuner og fylkeskommunen deltok, forteller assisterende fylkesmann i Vest-Agder, Tom Egerhei, til Fædrelandsvennen.

I møtet ble det drøftet et alternativ der krysset ved Breimyr trekkes noe lengre nord og med noe mer av traseen i tunnel. Det vil fortsatt bli krysning i dagen ved Rossevann og Kjerrane.

- Optimistisk med tanke på løsning

— Veivesenet var villig til å se nærmere på dette forslaget, og mitt mål er å prøve å finne en løsning så fort som mulig. Står partene på stedet hvil etter at resultatene fra første gangs politiske behandling foreligger 23. september, vil vi starte mekling umiddelbart, forteller Egerhei, som har en god følelse etter møtet.

— Det var en positiv holdning hos aktørene. Sånn sett er jeg optimistisk med tanke på å finne en løsning alle kan leve med.