KRISTIANSAND: Det er miljøvernsjef Øystein Holvik i Kristiansand glad for. Og han ser gjerne at piggfriprosenten øker ytterligere.

— Men når vi ikke tar i bruk så skarp lut som for eksempel Oslo og Bergen med piggdekkoblater til 1200 kroner for sesongen, må vi regne med at det tar lengre tid å få Kristiansands-bilistene over fra piggdekk til piggfrie dekk, sier Holvik.

Både i Oslo og Bergen er det nå cirka 80 prosent av bilistene som kjører piggfritt.

Miljøhensyn

Veivesenets undersøkelse fra november i fjor viste at piggdekkprosenten går jevnt og trutt nedover også i Kristiansand og omegn. I 2003 kjørte 48 prosent av bilistene med piggdekk, i fjor svarte 37 prosent av bileierne i Kristiansand at de kjørte på piggdekk. I omegnkommunene er man omtrent delt på midten når det gjelder bruk av piggdekk og piggfrie dekk.

Holvik har flere argumenter for at folk bør velge piggfrie vinterdekk, ikke overraskende først og fremst av miljøhensyn.— Færre piggdekk gir mindre svevestøv, noe som kommer allergikere og folk med luftveisproblemer til gode. I tillegg er det jo en kjent sak at piggdekk sliter på asfalten og dermed fordyrer veivedlikeholdet, sier Holvik som selv har kjørt piggfritt så lenge han kan huske. Og aldri har hatt vansker med å komme seg fram vinterstid.

80 prosent

Miljøvernsjefen viser også til en undersøkelse gjengitt i NAFs blad Motor i fjor som viser at piggdekk blir merkbart dårligere etter noen sesongers bruk.

— Da er piggfrie dekk minst like gode på vinterføre, sier Holvik som på litt lengre sikt har som målsetting at 80 prosent av bilistene i Kristiansand skal kjøre piggfritt. Han viser også til at moderne biler er utstyrt med såkalt ESP som hindrer skrens og dermed gjør bilen sikrere på vinterføre uansett hvordan den er skodd.

God gjerning

Og selv om han har ansvar for miljøet i kommunen, tror han ikke at det først og fremst er miljøhensyn som gjør at folk velger piggfrie dekk.

— Nei, det er nok fordi det er mye mer behagelig å kjøre piggfritt samtidig som du vet at de under svært mange kjøreforhold på vinteren har omtrent like gode egenskaper som piggdekkene. At de gjør en god gjerning mot folk som plages av svevestøv, er jo fint å kunne ta med på kjøpet, sier miljøvernsjefen som selv har med seg en sprayboks med Snow grip, hurtigkjetting og en slags pose som kan settes på dekkene om det skulle bli ekstra vanskelig å ta seg fram.

— Rent trafikksikkerhetsmessig viser undersøkelser at bilister som kjører piggfritt legger inn en ekstra liten sikkerhetsmargin i forhold til de som kjører med piggdekk. Det er jo absolutt bra, sier miljøvernsjef Øystein Holvik.