Salget av biler med dieselmotor øker kraftig. Mer enn 50 prosent av alle nye personbiler i Norge har nå dieselmotor.Et annet trekk i det norske nybilmarkedet er en vekst på 25 prosent i salg av firehjulstrekkere, slik at 27 prosent av alle nye personbiler som er solgt i år trekker på alle hjul.I Sverige har bare 16 prosent av alle nye biler dieselmotor, men gjennom tiltak fra myndighetene har salget av miljøbilene økt meget kraftig — i fjor med hele 360 prosent. Det er Saab 9-5 BioPower og Ford Focus Flexifuel som er storselgerne. Miljøbiler.

Den svenske definisjonen på en miljøbil er at den drives med alternative drivstoff (som gass eller E85 = 85 prosent alkohol og 15 prosent bensin) eller elektrisitet. Det kan også være diesel- eller bensinbiler med lavt CO2-utslipp (120 g/km), der dieselbilene er utstyrt med partikkelfilter. Det er blant annet Citroën C1/Toyota Aygo og hybridbilen Toyota Prius.- Den kraftige økningen i salget av miljø- og dieselbiler viser at lavere beskatning gir kraftige og positive effekter, sier direktør Bertil Molden i bransjeorganisasjonen BIL Sweden. Organisasjonen ønsker nå en tidsbegrenset økning av vrakpanten for å få bort eldre biler uten katalysator. Trafikksikkerheten blir bedre med nye biler med kollisjonsputer, ABS og antiskrenssystem. Norge.

En moderne dieselbil slipper gjennomsnittlig ut 20 prosent mindre CO2 og bruker 30 prosent mindre drivstoff enn bensinbilen. Selv om Norge følger trenden fra andre europeiske land og kjøper flere biler med dieselmotorer enn svenskene, så ligger vi langt etter i bruken av alternativt drivstoff. I Norge ønsker myndighetene også å stimulere bruken av miljøbiler, men foreløpig mangler det tankanlegg for miljødrivstoff, og det vil sikkert ta tid å få etablert et effektivt salgssystem.Norge er et oljeland, mens Sveriges interesse er å redusere oljeimporten. I Sverige er målet at 60 prosent av bensinstasjonene skal tilby sine kunder alternativt drivstoff innen 2009. Ved utgangen av 2006 var det mer enn 500 stasjoner som solgte slikt drivstoff i Sverige. Høyere forbruk.

En bil drevet på E85 gir fra seg 70-80 prosent mindre skadelige utslipp, men har høyere drivstofforbruk. Det skyldes at E85 inneholder mindre energi enn bensin. En bil som i blandet kjøring bruker 0,7 liter per mil med bensin, vil med etanoldrift bruke 1 liter på mila. For å få god drivstofføkonomi og stimulere folk til å anskaffe slike miljøbiler må E85 derfor være minst 40 prosent billigere enn bensin.