Ingeniøren og flere sjefer i amerikanske General Motors (GM) fikk tidligere i år sparken etter at det er avdekket alvorlige svakheter i tenningssystemet til flere bilmodeller.

Dette gjelder bilmodeller som er levert fra 2000 til 2014. ## Full krise

Ingeniøren står bak konstruksjonen og utformingen av tenningslåsene i alle modellene som GM har tilbakekalt hittil i år – totalt 5,95 millioner biler, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Problemene har ført til full krise i GM som er verdens nest største bilprodusent etter japanske Toyota.

Må stå skolerett

GM-sjefen Mary Barra i kongresshøringen i forrige uke. Foto: KEVIN LAMARQUE, REUTERS/NTB SCANPIX

Dette er også blitt en politisk sak i USA. Den nye GM-sjefen Mary Barra måtte forklare seg om problemene i en åpen høring i Kongressen i forrige uke. Høringene fortsetter denne uken.Mandag varslet GM at eierne av 3,3 millioner biler med dette spesielle låssystemet som er solgt i USA og Canada de siste 15 årene, kommer til å bli innkalt for å få skiftet hele tenningslåsen eller bare tenningsnøkkelen, melder BBC.

Motoren stanser

I mars ble 2,6 millioner GM-biler innkalt til nærmere sjekk for det samme problemet.

Ifølge en intern rapport som er lagt frem for Kongressen kan bare en lett berøring av rattstammen med et kne under kjøring være nok til slå av tenningslåsen.

Motoren stanser umiddelbart. Bilen kan dermed miste både bremsekraft og servostyring. Heller ikke kollisjonsputene blir utløst.

Flere kollisjoner

GM innrømmer at feilene kan ha vært årsaken til minst åtte kollisjoner og seks personskader.

Erstatningsansvaret for bilprodusentene og rettspraksis etter dødsulykker som skyldes teknisk svikt i bilene er de siste årene skjerpet i flere land.

Betaler milliarder

I forrige måned inngikk Toyota et forlik med det amerikanske justisdepartementet. Den japanske bilprodusenten betaler en rekordstor bot på 1,2 milliarder dollar (7,2 mrd. kr) for å unngå et mye større erstatningskrav, skriver nettutgaven til den amerikanske avisen The Wall Street Journal.

I tillegg betaler bilgiganten 1,6 milliarder dollar (9,6 mrd. kr) i erstatning til bileiere for å skrinlegge flere rettssaker.

Toyota var anklaget for å ha villedet bilkjøpere og unnlatt å rapportere tekniske feil, blant annet at gasspedalen i enkelte Toyota— og Lexu-modeller hengte seg opp. Dette er påvist å ha førte til ukontrollert fartsøkning og flere dødsulykker.

Politisk advarsel

Justisminister Eric Holder advarer bilfabrikantene. Foto: CHARLES DHARAPAK, AP/NTB SCANPIX

USAs justisminister Eric Holder sa at forliket med Toyota kan tjene som modell for andre lignende saker. Han advarte bilprodusentene mot å gjenta Toyotas fremgangsmåte.I mai i år ble GM dømt til å betale en bot på 35 millioner dollar (210 mill. kr) for å ha unnlatt å rette mangler som var knyttet til minst 13 dødsulykker, ifølge BBC.

Risikerer fengselsstraff

Etter den nye, tøffere tonen fra amerikanske myndigheter, risikerer toppsjefene hos bilprodusentene å bli tiltalt og dømt til fengselsstraff dersom det blir bevist at bilfabrikanten har opptrådt grovt uaktsomt.

Alt dette har fått bilprodusentene til å være «føre var». De innrømmer mye raskere enn tidligere mulige produksjonsfeil og innkaller nærmest rutinemessig flere biler til ekstra sjekk med den minste mistanke om produksjonsfeil.

Tidligere klarte amerikanske bilprodusenter ofte å komme seg unna større erstatningskrav ved å forhandle med myndighetene om et forlik, skriver den amerikanske avisen.

Mitsubishi-saken

Det begynte for over ti år siden.

Styrelederen i japanske Mitsubishi Motors og 23 andre ansatte i bilkonsernet ble i 2000 arrestert og tiltalt i det som er blitt omtalt som én av de største skandalene i japansk næringsliv.

Mitsubishi-toppene innrømmet å ha dekket over produksjonsfeil som skrev seg helt tilbake til 1970-tallet.

Gamle og nye biler

Hittil i år har GM tilbakekalt rundt 17 millioner biler bare i USA for å sjekke mulige produksjonsfeil. Det er nesten dobbelt så mange biler som GM solgte totalt i 2013 (9,7 millioner biler).

Også andre store bilprodusenter følger samme praksis som USAs største bilprodusent.

Toyota har skjerpet kontrollen med alle nye biler. Foto: KOJI SASAHARA, AP/NTB SCANPIX

Japanske Toyota tilbakekalte tidligere i år nesten 6,4 millioner biler etter forskjellige problemer i 27 bilmodeller.

Samme bildeler

Én av årsakene til at så mange nye og gamle biler blir innkalt til nærmere sjekk er at flere bilprodusenter bruker samme underleverandører som kan være ansvarlig for produksjonsfeilen, ifølge bileksperter.

Produksjonsfeilene og tilbakekallingen av nye og gamle biler koster milliarder.

Koster milliarder

GM øker avsetningene i regnskapet for andre kvartal i år, fra 400 millioner til 700 millioner dollar (2,4-4,2 mrd. kr), for å dekke disse ekstrakostnadene.

Totalt koster disse feilene GM minst 2 milliarder dollar (12 mrd. kr) bare i år, ifølge The Wall Street Journal.

Før GMs nye varsel med tilbakekallinger av nye og gamle biler, har de store bilprodusentene – BMW, Volkswagen, Fiat Chrysler, Ford, General Motors og Toyota – tilbakekalt 15 millioner frem til midten av april, ifølge The Wall Street Journal.

Global sikkerhetssjef

GM-sjefen Mary Barra sa i Kongressen i forrige uke at bilfabrikanten endrer sine interne rutiner for kvalitetssikring. Bilprodusenten kommer mye raskere enn hittil til å reagere og utbedre påviste feil, sa hun.

Samtidig oppretter selskapet en stilling som global sikkerhetssjef slik Toyota har gjort, for å sørge for å de skjerpede sikkerhetsrutinene blir fulgt opp i hele den globale produksjonskjeden.