— Sunt folkevett bør råde, og syklistene bør vurdere hvilke veier de er på. Vi tar opp trafikksikkerheten i klubben vår, og ønsker en gjensidig respekt hos syklister og biler, sier Jan Kåre Eriksen, daglig leder i Kristiansand Cykleklubb.

Sykling i trafikken00003.jpg

Sammen med sine blåkledde turvenner i klubben har han allerede lagt bak seg flere titalls mil på sykkelsetet i år, og flere skal det bli.

Tenk at dette kunne ha vært kona di, sønnen eller datteren din — hadde du da passert på samme måten?

Men de siste dagenes kommentarfelt hos Fædrelandsvennen viser at syklistene ikke er like populære hos alle.

— Det gjenspeiler vel bare den holdningen vi opplever ute på veien. Mange ser rødt når de ser en syklist, og vi opplever mange farlige forbikjøringer. Tenk at dette kunne ha vært kona di, sønnen eller datteren din - hadde du da passert på samme måten? spør Eriksen.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

«Nær-døden»-opplevelser

Tidligere proffsyklist Dag Otto Lauritzen er opptatt av at også syklistene må ta hensyn til bilistene, men sier at livet på to hjul ofte kan være utfordrende.

— Jeg har flere ganger kjent at bilister har kommet veldig nærme meg, og har hatt mange «nær-døden»-opplevelser. Det virker nesten som at noen har mest lyst til å kjøre over syklistene, sier han.

Han etterlyser flere veistrekninger tilpasset landeveissykling. Selv prøver han å velge oversiktlige veistrekninger hvor han ikke utgjør en stor risiko.- Det er mye aggresjon hos mange bilister, og jeg synes de burde senke skuldrene litt, og ikke være så utålmodige. De færreste har så dårlig tid at de ikke kan ligge bak i et halvt minutt, sier Lauritzen.

To i bredden

Det finnes ingen regler mot å ligge flere syklister i bredden, men Statens vegvesen henviser til at man også her skal vise varsomhet. For Lauritzen kan det ofte være mest skremmende å sykle alene.

— Å sykle tre-fire i bredden er helt «hål i haue», men å ligge to i bredden synes jeg er bra. Da opptar du plass, og bilistene må vente til det er god sikt for å kjøre forbi. Ofte når man sykler alene eller etter hverandre kjører de bare forbi, også på smale og uoversiktlige veier. Da settes syklisten i fare, sier Lauritzen.

Han mener at syklistene er kommet for å bli også langs landeveien.

— Vi kan ikke alltid holde oss på gang- og sykkelstier. De er ikke tilpasset vår fart, og å passere gående med barn og barnevogn kan være livsfarlig, sier Lauritzen.

- Ikke flinke nok

Faglig leder hos Kjoreskole.no, Irene Johansen, mener at syklister ikke er flinke nok til å tenke på egen sikkerhet.

— Alle har rett til å ferdes på veien dersom annet ikke er oppgitt, men ingen har lov til å stenge trafikken. Dersom syklister ikke slipper forbi bilistene, kan det skape farlige situasjoner, sier faglig leder ved Kjoreskole.no, Irene Johansen.

Hun sier at hennes kollegaer lærer elevene å ta hensyn til de myke trafikkantene.

— Og det viktigste for syklistene er å være synlige. De kan ikke kjempe mot de store bilene, og de bør sette sin egen sikkerhet først, sier Johansen.