Elevene ved Laudal skole i Marnardal lærer matte, norsk og engelsk mens de beveger seg. Slik når de det nasjonale målet om at barn i grunnskolealder skal ha 60 minutter om dagen i fysisk aktivitet.

— Vi har bestemt oss for å ta helsedirektoratets anbefalinger på alvor. Elevene våre har nå muligheten til å være aktive i nesten to timer hver dag, hvis vi regner med friminuttene, sier Geir Vatne, lærer for den fysiske aktiviteten ved skolen.

Laudal skole har satt i gang et prosjekt der elevene i 5.-7. klasse har fysisk aktivitet hver dag. To dager med gym i 75 minutter, og tre dager der skoledagen startes med 50 minutters aktiviteter med faglig innhold.

Totalt har elevene fysisk aktivitet i fem timer hver uke.

Kun ni minutter om dagen

Men ikke alle skoler klarer å følge Helsedirektoratets anbefalinger. Til tross for de faste rammene innenfor gymnastikk og fysisk aktivitet, varierer tilbudet om fysisk aktivitet fra skole til skole. Spesielt synlig er det i småskolen hvor noen skoler har lagt inn faste utetimer og turdager, mens andre prioriterer fag. Fædrelandsvennen har sjekket et tilfeldig utvalg av Agders 115 grunnskoler og forskjellene ser ut til å være enorme.

I grafikken under kan du se hvor mange timer per uke elevene har fysisk aktivitet ved å klikke på kommunenavnet

Elevene i 2. klasse ved Solholmen skole i Kristiansand har kun 9 minutters daglig fysisk aktivitet, mens elevene på tilsvarende alder ved Steinerskolen i Kristiansand beveger seg 198 minutter om dagen.— Utover de faste rammene er det opp til hver enkelt skole å prioritere fysisk aktivitet, sier skolesjef i Vest-Agder, Gunnar Skaar.

Det tilrettelegges i stadig større grad for økende inaktivitet. Nyere tall viser at norske gutter mellom 11-16 år sitter 40 timer per uke utenom skoletiden. Derfor mener Skaar at skolen har fått et betydelig større ansvar for å holde elevene i form.

- Større skoleansvar

— For noen få år siden ble skolene pålagt å ha to ekstra timer ukentlig fysisk aktivitet for elevene på mellomtrinnet (5.-7. klasse). I dag har de rett til jevnlig fysisk aktivitet utenom kroppsøvingsfaget. Det er en tydelig erkjennelse av at elevene trenger å være mer i bevegelse, og at det er et langt større skoleansvar enn tidligere, sier Skaar.

Avdelingsdirektør for miljø og helse i Helsedirektoratet, Jakob Linhave, mener det er viktig at skolene prioriterer fysisk aktivitet.

— Forskning viser at det er en klar sammenheng mellom fysisk aktivitet og læring.

Livsstilsproblemer som overvekt har de siste årene blitt et problem for elever langt ned i barneskolealder. I undersøkelsen Barns vekst i Norge, fra folkehelseinstituttet i 2009, defineres 18 prosent av jentene og 16 prosent av guttene i tredje klasse som overvektige. Blant disse har fire prosent av jentene fedme og tre og en halv prosent av guttene.

Rektor Ragnar Nøding ved Rosseland skole mener elevene er avhengige av trening på fritiden for å holde seg i fysisk form.

— Hvis elevene sitter på baken resten av uka, så er ikke timetallet vårt høyt nok til å holde dem i form. I fremtiden kan det bli aktuelt med økning i fysiske fag, sier Nøding.

- Må trimme på fritiden

I skolegården ved Laudal skole kombineres kanonball med staving av engelske gloser. For å kunne spille mest mulig kanonball må elevene stave de engelske ordene raskest mulig.

Keth Pedersen (12) synes aktivitetene er artige.

— En del av oppgavene er gøye og det er bra å få være mer i bevegelse på skolen, sier han.

— Vi tror dette er fremtiden, sier lærer Geir Vatne. Han mener elevene også ser effekten av økt fysisk aktivitet.

— Elevene forteller at de føler seg friskere i hodet og har bedre konsentrasjon mot slutten av skoledagen på de dagene hvor vi starter med fysisk aktivitet, sier han.

Ledelsen ved Steinerskolen i Kristiansand mener fysisk utvikling er vel så viktig som å lære tall og bokstaver.

— For en 5-6-åringen er den fysiske læringen viktigere enn den faglige. Hos oss har elevene tre hele utedager og ingen pulter det første skoleåret. Da kan de klatre i trærne fremfor å sitte stille. Bokstav og tall-læring begynner vi først med i andre klasse, sier Steinar Skjævesland, rektor ved skolen.

— Vi tror det er viktig å utvikle hele kroppen. Ikke kun hodet, sier han.

Her er helsedirektoratets anbefalinger

Barn og unge bør være fysisk aktive i minst 60 minutter hver dag. Aktiviteten bør være med moderat eller høy intensitet. Minst tre ganger i uken bør det legges til rette for aktiviteter med høy intensitet som gir økt muskelstyrke og som styrker skjelettet.

Lek og fysisk aktivitet utover 60 minutter hver dag gir mer robuste og friskere barn. Stillesitting bør begrenses så mye som mulig, og stykkes opp med mer aktive perioder av lett aktivitet.

Hva menes med lav, moderat og høy intensitet? Lett intensitet: tilsvarer aktiviteter som medfører omtrent normal pusting, for eksempel rolig gange. Moderat intensitet: tilsvarer aktiviteter som medfører raskere pust enn vanlig, for eksempel hurtig gange. Høy intensitet: tilsvarer aktiviteter som medfører mye raskere pust enn vanlig, for eksempel løping.