Flyveleder Culley fotografert i det han geleidet ned W61769 fra Gdansk. Foto: Kjartan Bjelland
En vel fortjent skål med eplemost for lang og tro tjeneste. Foto: Kjartan Bjelland
Når dette leses er ikke kontrolltårnet på Kjevik James Anthony Culley's arbeidsplass. Foto: Kjartan Bjelland

KRISTIANSAND: Da SK 227 fra Oslo parkerte mandag kveld, gjorde han som geleidet det ned det samme.

Heretter må piloter til og fra Kjevik klare seg uten James Anthony Culley i ørene.

— Klart det er vemodig. Men alt har sin tid, sier briten som ble nordmann takket være to damer, og som hadde Norges flagg med til sin siste vakt.

Til den ankom han i smoking.

Han ville avslutte 40 år i kontrolltårn med stil.

Skål og tørkerull

Han gjorde det med å skåle i en eplemost som kollega Marion Aateigen Flak hadde satt fram, sammen med sjokoladekake og en tørkerull i tilfelle det skulle bli for gripende, alt sammen.

En vel fortjent skål med eplemost for lang og tro tjeneste. Foto: Kjartan Bjelland

— Jeg skulle bare ha visst hva den medvirket til, motorsykkelturen til Norge sammen med en kamerat i 1967, sier mannen som var 65 år og én måned da han rundet av en yrkeskarriere han er glad han fikk oppleve.

Så snakker han om oppveksten i Windsor sørvest for London, om daglige sykkelturer til skolen bortenfor kongeslottet som Wilhelm Erobreren begynte på i 1070, om faren som var bombeflyver under krigen og som ble skutt ned over Bremen og som satt tre og et halvt år i tysk fengsel.

Flyttingen til Norge har også direkte sammenheng med valget av Maggie som statsminister i 1979

— Tenkte du selv på å bli flyver?

— Jeg ble flyver. Jeg fikk privat flysertifikat som ledd av utdannelsen, men hadde ikke råd til å vedlikeholde det.

Hongkong og Kjevik

James Anthony Culley, som kalles Anthoney av venner, mr. Culley av de formelle og James av andre, har ledet fly fra mange tårn i Storbritannia og Norge.

— Og i Hongkong. Flyplassen der er som en pølsemaskin, der alt går på skinner. Jeg kom dit da den var ny i 1998 og ble der i tre år.

— Muligens var det mer å holde styr på der, på verdens tredje største flyplass målt i antall passasjerer, enn på Kjevik?

Flyveleder Culley fotografert i det han geleidet ned W61769 fra Gdansk. Foto: Kjartan Bjelland

— Både ja og nei. Selv om mye skjedde absolutt hele tiden, var alt suverent organisert og velsmurt. På Kjevik risikerer en flyveleder å måtte kontrollere flere ting samtidig, sier Culley, som hadde 179 kolleger ved flyplassen som lokalt er kjent som Chep Lap Kok og som hadde 12 på plassen vi kjenner som Kjevik.

Så sier han noe han plutselig kommer på, at smokingen han er iført på sin siste vakt, faktisk er håndsydd i Hongkong.

Gudny og Maggie

Den ene kvinnen som nevnes innledningsvis, het Gudny Arntsen da han møtte henne på pub og giftet seg med seks måneder senere.

Den andre het Margaret Thatcher.

— Flyttingen til Norge har også direkte sammenheng med valget av Maggie som statsminister i 1979. Du kan godt skrive at jeg flyktet fra henne. Samtidig visste jeg fra gutteturen at Gudny kom fra et vakkert land. Da var det lett å velge Norge.

Når dette leses er ikke kontrolltårnet på Kjevik James Anthony Culley's arbeidsplass. Foto: Kjartan Bjelland

— Er det leit at dette er aller siste vakt?

— Det er i alle fall veldig spesielt. Hvis du skal spørre om hva jeg nå skal gjøre, vil du bare få ulne svar som har med fem barnebarn, hytte på Sodefjed, modellbåter og frikirka å gjøre. Aller først må den nye tilværelsen synke inn. sier han som ikke lenger er Norges eldste operative flyveleder.