Har du vært på Facebook i julen har du mest sannsynlig fått med deg strømmen av «Year in review»-innlegg — en oppsummering av året som har gått, personlig tilpasset hver eneste bruker, skriver Aftenposten.no.

I utgangspunktet er det bare du som ser kavalkaden din, men hvis du vil kan du velge å dele den med andre. Det er det mange som har gjort. Da foreslår Facebook følgende tekst: «Det har vært et flott år. Takk for at du har vært en del av det.»

Kritiseres på sosiale medier

På sosiale medier kritiseres Facebook for at de «dytter» en algoritme på sine brukere der de oppfordres til å legge ut oppsummeringer av året. Underforstått er også algoritmen slik at det siste året skal ha vært positivt.

Noen reagerer med å skrive «motinnlegg» om hvor lite flott året i virkeligheten har vært.

Facebook beklaget personlig

Blogginnleggetom «Year in review», skrevet av amerikanske Eric Meyer, har gått verden rundt siden det ble publisert på julaften.

Da Facebook ville at Meyer skulle se gjennom året sitt i bilder, var det med et bilde av den avdøde datteren hans de hadde illustrert reklamen for tjenesten. Rundt bildet var tegninger av glade mennesker og ballonger.

Datteren Rebecca døde av kreft i 2014. Året til Meyer har ikke vært så fantastisk som Facebooks årskavalkader skal ha det til, og han ble rystet og igjen fylt med sorg da han så bildet med teksten «Slik så året ditt ut».

Meyer understreker at han er klar over at dette ikke er gjort med vilje fra Facebooks side.

— Denne utilsiktede grusomheten er et resultat av kodespråk som fungerer for et overveldende flertall, skriver han.

TilWashington Postsier Facebook's Jonathan Gheller at han har tatt kontakt med Meyer personlig og unnskyldt for smerten tjenesten har forårsaket.