For en som gjennom flere år har hatt dette som politisk hjertesak var det nærmest en lettelse å få støtte for mine synspunkter av et så tungt utvalg. Utvalget satte i gang et viktig arbeid for å reformere anti-mobbepolitikken i Norge. Vi må slutte å ta på mobberne og de ansvarlige med silkehansker, samt å tenke nytt og annerledes for å bekjempe mobbing. Å innføre et anti-mobbeprogram på alle skoler er ikke nok for å få bukt med det problem at en av ti elever i norsk skole oppgir at de regelmessig blir mobbet.

Mobberen skal bytte skole

Nordmenn er naive når en tror mobbing opphører ved å ta en alvorsprat med mobberen. Regjeringen har nå sagt at det skal være vanlig praksis at mobberen alltid skal bytte skole, men det forutsetter at skolene tar sakene seriøst. Jeg har gjennom de siste månedene hørt altfor mange historier hvor dette ikke er tilfellet, og hvor fatalt dette kan bli. Samtidig er det viktig å følge opp mobberen på den nye skolen slik at lignende ikke gjentar seg igjen. Noen ganger må man rett og sette hardt mot hardt!

Skoleeiere og ledelse må også i større grad ansvarliggjøres i mobbesaker.

Skoleeiere og ledelse må også i større grad ansvarliggjøres i mobbesaker. Man kan også se at det er manglende evne til å sette inn tiltak som reparerer eller gjenoppretter den skade som har skjedd. Per dags dato får brudd på opplæringsloven ingen konsekvenser for kommune/fylkeskommune, ansatte eller ledelse. Av hensyn til elevene er det behov for virkemidler som kan motivere skolen til å etterleve regelverket. Man bør derfor innføre ulike sanksjoner ut ifra hvor alvorlig hver enkelt sak vurderes. Sanksjoner kan ha en spennvidde fra den mildeste kritikk, til pålegg om konkrete tiltak, plikt til å innhente kompetanse utenfra, bruk av dagbøter for å sikre rettidig gjennomføring, og i ytterste konsekvens bøter og oppreisning.

Pyskisk helse

Jeg vil også vektlegge viktigheten av å satse på å få psykisk helse inn i lærerutdannelsen. En bedre skolehelsetjeneste er selvsagt svært viktig, men å ha lærere som evner å se elever som sliter og fange opp disse, kan være avgjørende for om man får hjelp. De aller færreste oppsøker en psykolog eller helsesøster selv, og det er jo tross alt lærerne som har det næreste forholdet til barna. I så henseende er det viktig at læreren får rom og tid til å følge opp elevene fremfor å bedrive papirarbeid. Målet må jo være at alle tiltakene som jeg har skissert i dette innlegget ikke er nødvendige ved at man tar tak i problemene før de utarter seg.

Det er på tide å tenke nytt når man skal bekjempe mobbing, og løsningen ligger i å evne å se ofrene og ta dem seriøst

Det er på tide å tenke nytt når man skal bekjempe mobbing, og løsningen ligger i å evne å se ofrene og ta dem seriøst. Det er essensielt for hvert enkelt offer. Da kan vi ikke ta på dem som mobber og de ansvarlige skoleeierne med silkehansker.