Det går fram av rådmannens innstilling til formannskapet som 27. mai skal behandle donasjon av kunstgaven på over 1000 verk til en samlet verdi av 150 millioner kroner.

Den London-bosatte finansmannen, mangemilliardæren og kunstsamleren Nicolai Tangen offentliggjorde i april at han ønsker å gi samlingen med hovedverk på norsk kunst fra 1930-1970 til sin fødeby. Nå skal det nedsettes en hurtigarbeidende arbeidsgruppe som får i mandat å forberede etablering av en egen stiftelse som overtar eierskapet til samlingen.

Ordfører Arvid Grundekjøn. Foto: Kjartan Bjelland
Næringslivsgründer John G. Bernander. Foto: Lars Hoen
Kilden-direktør Beitein Baardson. Foto: Torgeir Eikeland
Havnedirektør Halvard Aglen. Foto: Jan Oddvar Eide
Teknisk direktør Ragnar Evensen. Foto: Reidar Kollstad

Tidligere NHO-sjef og næringslivsgründer John G. Bernander skal sitte der som representant for Tangen selv, og Kilden-direktør Bentein Baardson er også ønsket i arbeidsgruppen av kunstmesenen. Teknisk direktør i Kristiansand kommune Ragnar Evensen og havnedirektør Halvard Aglen anbefales også inn i gruppen, og i tillegg skal Sørlandets Kunstmuseum og Cultiva oppnevne én representant hver.

Ikke kommunen

Dessuten kan gruppen selv vurdere andre som bør være med.

— Det er nok naturlig å koble inn kunstfagmiljøet på UiA, sier Grundekjøn til Fædrelandsvennen.

Tangen tok initiativ til gaven gjennom direkte kontakt med Arvid Grundekjøn, og det er byen Kristiansand og ikke kommunen som er tiltenkt gaven.

— Slik vil ikke kommunen i en gitt situasjon kunne bruke den til å redusere gjeldsbelastning for eksempel, sier Grundekjøn.

— Verdiene er tenkt lagt inn i en stiftelse som skal ha i formålsparagrafen at kunsten skal vises i Kristiansand, legger han til.

- Du er også spesielt ønsket av Tangen i arbeidsgruppen. Er det som ordfører du skal sitte der?

— Nå blir det kanskje en dobbeltrolle, men alt er åpent, og vi er tydelige på hva vi gjør. Det som skal skje i denne fasen er at vi skal være en gruppe synsere som får opp de gode ideene som Tangen kan være fornøyd med som giver, og byen kan være komfortabel med som mottaker, sier Grundekjøn.

Ønsker kornsiloen

Nicolai Tangen har selv foreslått kornsiloen på Silokaia for plassering av samlingen, men arbeidsgruppen bes være åpen for andre mulige plasseringer.

Driftsmodell er en annen stor utfordring, likedan hva det vil koste - og hvem som skal betale både for bygg og drift. Nicolai Tangen har selv sagt han vil bidra til et spleiselag, uten å konkretisere noe beløp.

- Hva vil bli de kommunale oppgaver og kostnader her?

— Nå stiller du spørsmål som prosessen som ennå ikke har begynt vil avføde og konkretisere. Både bygningsfasiliteter, driftsmodeller og deltakere i en dugnad vil spille inn her.

- Ryddig og grundig

- Hvilken tidsramme har dere for arbeidet?

— Det er litt usikkert, men vi bør kunne legge fram et bilde av den videre framdrift i forbindelse med høstens budsjett, og få avklart om vi får ja eller nei til å gå videre, mener Grundekjøn.

- Skal du selv fortsette arbeidet etter at du går av som ordfører?

— Jeg er ikke veldig fastlåst i synspunktet på om det er riktig av meg å være med på lang sikt.

Nicolai Tangen selv har denne kommentaren til arbeidet som nå igangsettes:

— Jeg er trygg på at kommunengjennomfører en ryddig og grundig prosess knyttet til kunstgaven. Jeg følger dette arbeidet fra sidelinjen oggleder meg til beslutningstakerne i kommunen har blitt enige om hvordan de vil at kunsten skal vises frem. Utover dette har jeg ikke noen kommentarer om prosessen, da dette er et løp kommunen selvsagt styrer, skriver han i en e-post.

- Må avklare drift

— Dette er en helt fantastisk gave som byen selvfølgelig må ta imot. Men det må på forhånd avklares hvordan samlingen skal drives etter at gaven er gitt, slik at man ikke kommer opp den type stridigheter man har sett andre steder.

Det sier styreleder for Sørlandets Kunstmuseum, Jan Vincents Johannessen.

— Spørsmålet er også hvem som skal betale for egnede lokaler, for lagring av de bilder som ikke henger oppe, og for driften som også må omfatte teknisk og kunstfaglig kompetanse, sier han.

— For dette er en samling som er så betydelig at den må brukes optimalt, understreker han.

— Men i motsetning til mange andre kunstsamlere, er dette en giver som både har mastergrad i kunst og finansielle muskler, så jeg tror man vil få til en løsning, sier Johannessen.

Formannskapet vil etter all sannsynlighet be SKMU gå inn i arbeidsgruppen.

— Det vil vi selvfølgelig gjøre. Vi venter på et utspill, og så vil vi medvirke så godt vi kan.