Kjøpet av rettighetene til å vise norsk fotball holdt på å knekke CMore. Nå har TV 2 reddet dem ut av knipen, og det har neppe kostet mange kronene. Det er slutt på milliardleken i norsk fotball.

Konkurransen i dette markedet begynner å bli liten.

NRK er egentlig ute av spillet og må nøye seg med cupkamper, mens MAX tar seg av landskampene. Men de rettighetene som betyr noe, de som kan melkes uke etter uke og slik piskes opp i kommersiell verdi, de inneholder seriekampene. Bare fra eliteserien skal TV 2 vise 240 kamper denne sesongen.

I tillegg har de fra før Premier League fra England, og i CMore-pakken ligger også den spanske ligaen – med Barcelona og Real Madrid.

Ved neste høve får TV 2 antagelig kampene for en slikk og ingenting, for da har NRK og de andre kanalene fått enda mer trening i å klare seg uten norsk fotball.

Husker du?

Likevel jublet norske fotballedere i går. TV 2 er tilbake, og alle husker hvordan det var sist. Kanalen pisket opp en interesse som kanskje ikke hadde overbevisende grunnlag i sportslig nivå, men som mer var basert på intens promotering og sugende nyhetsdekning uken igjennom.

De skapte også noe annet, kall det gjerne en kulhetsfaktor. Det ble viktig å høre til. Det vil si: Høre til en fotballklubb.

Knapt en ordfører våget å holde seg unna tribunen når det lokale topplaget spilte hjemme og det nærmet seg kommunevalg. Tvert imot, det gjaldt å bli sett, med et digert klubbskjerf rundt halsen selv på de varmeste sommerdager, kampene var som en lokal kjendisbegivenhet.

Og tilskuertallet steg i takt med TV-dekningens omfang. I 2007 var det godt over 10.000 tilskuere pr. kamp i gjennomsnitt, og etter norske forhold er det knapt til å begripe. De fleste klubbene kommer fra småbyer.

Så overtok grådigheten.

Den store hemmeligheten

Uten at TV 2 eller andre konkurrenter ante noe som helst, signerte norsk fotball i 2011 en avtale med CMore (den gang Canal Plus) med en totalramme på 1,4 milliarder for den nye avtaleperioden, gjeldende fra 2013. Lederen for Norsk Toppfotball, Niels Røine, bare gliste av kritikken. Pengene rår.

Men rundt i klubbene var det mange som knurret, både fordi de mente TV 2 var blitt dårlig behandlet og fordi de følte seg som gisler for toppfotballederne og storklubbene.

I eget mål

Fotballkommentatorene var kjapt ute og kalte salget «tidenes selvmål». Det de så, og som fotballfolket hadde sett bort fra i sin jakt på raske penger, var at norsk fotball med dette ville miste den viktigste interessedriveren, TV 2s redaksjon.

Siden har alle tall gått nedover. Tilskuertallet er neste halvert.

Klubbene har som ventet rotet bort pengene. Og norsk fotballs status ute blant folk flest er lavere enn på mange år.

Nå satser fotballfolket på at TV 2 med sitt drivende engasjement igjen skal blåse opp interessen.

De har gjort det med sykkel, vinter-OL og engelsk fotball. Nå forsøker TV 2 med norsk fotball, en gang til.

Lykkes de, vil det komme noen ekstra kroner inn til klubbene også.

De står klare til å tømme dem ned i det store svarte hullet som kalles norsk klubbfotball.