På musikktjenester som Spotify og Wimp har du millioner av sanger til fri bruk når du måtte ønske. Når det kommer til strømming av filmer og serier, derimot, er utvalget temmelig begrenset.

I dag går nemlig filmer først ut til kinoene. Deretter havner de i utleietjenester og kommer i fysisk salg, før de går til betalingskanaler og filmkanaler. Endelig kommer de til vanlig TV, før de helt til slutt blir tilgjengelige på strømmetjenester som Netflix.

Ofte vil du bare ha tilgang til noen få sesonger av en gitt serie til enhver tid. Dessuten kan filmer du har funnet og planlegger å se, plutselig forsvinne før du kommer så langt.

Les mer på Hardware.no: Telenor med Netflix-konkurrent

Trøblete rettigheter

Joris Evers er kommunikasjonsdirektør i Netflix, og forteller Dagens IT at det er kronglete lisensavtaler som er grunnen til at vi ikke får like godt utvalg på nett-TV som vi har ved strømming av musikk.

-Vi betaler ikke per visning, slik Spotify betaler artistene per gang sangene spilles. Vi betaler for innholdet på forhånd, sier han.

Da blir det fort dyrt å ha filmene liggende ute hele tiden. Som eksempel nevner Netflix-toppen blant annet Ringenes Herre-filmene, som kom til tjenesten i desember og forsvant igjen i januar. I tillegg til prisen, er lisensene så kronglete at så mange som 250 av selskapets 1200 ansatte bare jobber med rettigheter til enhver tid.

-Filmen Hunger Games måtte vi kjøpe lisenser for av fire ulike personer. Den går live på fire forskjellige tidspunkter, og når ikke alle våre markeder, selv om vi er ett selskap, sier Evers til avisen.

Er TV den nye fasttelefonen?

Sven Størmer Thaulow er daglig leder i Comoyo, Telenor sin nettfilmtjeneste, og driver utleie av enkeltfilmer. Han tror relativt store segmenter av yngre aldri vil begynne å bruke vanlige TV-løsninger, og sammenlikner det med fasttelefonen.

-Det er veldig mye eksklusivitet, og kan oppfattes som forbrukerfiendtlig, sier han til Dagens IT.

Thaulow er kritisk til lisensordningene for video, og tror mange blir skuffet fordi de ikke får samme opplevelse som når de bruker Spotify og Wimp.

-Så lenge rettighetshaverne ønsker å stykke opp rettighetene slik, vil du ha de ferskeste filmene på stykkpris i lang tid og eldre på abonnement, mener han, og viser ovenfor Dagens IT til at en nyere film kan koste 50 kroner per stykk, mens du for 79 kroner måneden får tilgang til flere tusen eldre titler.

Les mer på Hardware.no:Nå kommer norske YouTube