Det går mot vinter, men det stopper ikke bilprodusentene i å slippe nyheter som får en til å lengte etter kveldssol og øde landeveier.

BMW 2-serie coupe

BMW tetter igjen tallrekken. Ikke før har vi fordøyd inntrykket av den nye 4-serien, så slippes de første bildene av den mindre 2-serien.

Bilen har tydelig teknisk slektskap med 1-serien, men BMW har jobbet for å gi nykomlingen en egen identitet.

BMW beskriver kjørekarakteristikken til nykomlingen som "ultra-sporty". Ved introduksjonen kan du velge mellom en dieselmotor på 184 hk (220d), som trolig kommer med redusert effekt (163 hk) i det norske markedet, og en bensinmotor med like mange hestekrefter (220i).

I tillegg er toppmodellen 235i med 326 hk i salg allerede fra starten av. Den skal klare 0-100 km/t på fem sekunder.

Senere kommer også 218d (143 hk) og 225d (218 hk).

BMW 2-serie får sin offisielle debut under Detroit Auto Show i januar, og er ventet å innta forhandlerne i mars neste år.

Honda S660 Concept

Honda S660 Concept er en knøttliten, åpen sportsbil som Honda viser under Tokyo Motor Show i november.

Detaljer er det lite av, men bilen er antakelig designet som en såkalt "Kei car", altså en bil som er unntatt fra regelen om at du må kunne dokumentere at du har parkeringsplass til den før du får kjøpe. Dette er et system som gjelder i en del ekstremt tett befolkede byer i Japan.

For å bli definert som "Kei car" må bilen være under 3,4 meter lang og maksimalt 1,49 meter bred. Med det som antas å være en 0,66 liter stor motor under panseret, bør dette bli en lettvekter av en bil med morsomme kjøreegenskaper. Hvorvidt den kommer i produksjon er ikke avgjort, ei heller om den i så fall vil bli solgt i andre markeder enn det japanske.

Caterham Seven 160

Drevet av en 0,7 liter stor, tresylindret motor på 80 hk klarer Caterham Seven 160 akselerasjonen fra 0-100 km/t på 6,5 sekunder. Toppfarten ligger i overkant av 160 km/t. Årsaken: En egenvekt på bare 490 kilo.

Bilen er den nye innstegsmodellen i Caterham-familien, og motor og en del tekniske løsninger er hentet fra japanske Suzuki. Designet er rent og enkelt, og skal vekke minner om fordums tider.

Bilen koster rundt 145.000 kroner i England. Men da får du den som på Ikea — flatpakket og må montere den selv. Vil du fokusere på kjøringen og få bilen ferdig skrudd sammen, må du ut med nærmere 175.000 kroner – i England.