Nytt tak og en ny lakkfarge. De utvendige endringene er mildest talt forsiktige når Nissan nå lanserer sin oppgraderte Leaf.

Nytt batteri

Dagens Leaf har en oppgitt rekkevidde på 199 kilometer. Det er mer enn Volkswagen e-Golf, som kommer seg 190 kilometer mellom hver lading, men mindre enn Renault Zoe med en oppgitt rekkevidde på 240 kilometer.

DIGITALT: Instrumentene er heldigitale. Nytt er rekkevidden, som nå er økt til 250 kilometer. (Foto: Nissan) Foto: Nissan

Men med nytt batteri blir Leaf rekkeviddemester blant elbilene om vi holder Tesla utenfor. Det nye batteriet har en kapasitet på 30 kWh og gir elbilen en rekkevidde på 250 kilometer. Dermed hevder også at bilen nå blir en reell utfordrer til tradisjonelle bensin— og dieselbiler.

Ladetiden skal være den samme, og fortsatt kan batteriet hurtiglades.

Ny kjemi

Ved hjelp av ny batterikjemi, nye materialer i elektrodene og ny innvendig sammensetning har Nissan klart å lokke ut 6 kWh ekstra i forhold til dagens Leaf-batteri.

Vekten har samtidig økt med 21 kilo, men batteriet er likevel utformet slik at det ikke spiser noe av den innvendige plassen i Leaf. Dermed opprettholdes den innvendig plassen i bilen.

Samtidig forlenger Nissan garantien på batteriene. Med åtte år eller 160.000 kilometer legger Nissan seg på samme nivå som Volkswagen e-Golf, og tilbyr lengre garanti enn Renault Zoe – som har fem års garanti eller 100.000 kilometer.

Mer om elbiler: